View Single Post
Sitat av etse Vis innlegg
Men hvordan? Det er poenget mitt - det hjelper lite å si "Folk må få kontroll på sin egen kropp", for det er jo de fleste enig i. Men hvordan skal vi få dette til? Hva må vi gjøre for at folk skal klare å få denne kontrollen? Dette er spørsmålene som det er viktig å få svar på - og man må gå ned i detaljene. Og jeg mener og at når man skal svare på spørsmålet må man se på alle faktorene som spiller inn. F.eks. det at enkelte har mer annlegg for å overspise enn andre.

Referer her til et eksperiment jeg så på Discovery channel, hvor de hadde en klasse fra en barnehage hvor de serverte alle en relativt grei og god middag. Etter middagen spurte de alle om de var mette, noe alle sa de var.

Etterpå lot de ungene starte en aktivitet, tror det i dette forsøket var at de skulle tegne. Når alle ungene var godt i gang med å tegne tok de frem litt snacks (kjeks og lignende), og så på hvordan ungene ville reagere. Det de la merke til var at enkelte unger rett og slett ikke enset at de ble servert snacks - og bare fortsatte å tegne, og selv når de ble spurt om de hadde lyst på noe snacks så svarte de nei. Men enkelte andre barn stoppet helt opp å tegne, og i stede ville bare sitte å spise snacks.

Dette forsøket var relativt interesant, siden de tok for seg unger i 2-4 års alderen, som ikke har noe spesielt forhold til det med å tenke mye på kostholdet. Og allerede her ser man store tendenser til at enkeltel ett overspiser når de har muligheten - mens andre ikke gjør det.

--------

Videre mener jeg egentlig at fokuset i tråden har ligget for mye på hvem som er den skyldige - noe jeg mener ikke er så interesant med mindre man kan ta det videre til å komme frem til en mulig løsning på problemet.

Så mitt spørsmål blir da, gitt problemet vi står ovenfor og dagenssituasjon - hvordan skal vi gå frem for å løse problemet? Hva kan vi som samfunn gjøre for å redusere omfanget av problemet?
Vis hele sitatet...
En veldig bra måte å få folk til å spise sunnere på er nettopp det Kari J. gjør. Vi må få det frem i media at det ikke er bra å være feit. Du er faktisk hva du spiser, og spiser du for mye blir du feit.

Media har en latterlig tendens til å rakke ned på tynne mennesker, mens de feite slipper unna. Man må slutte å si til jenter og gutter at de er flotte og frodige. Nei, du er ikke flott og frodig - du er feit og burde skamme deg.
Sist endret av Pledrik; 18. oktober 2012 kl. 16:43.