View Single Post
Sitat av Tysteren Vis innlegg
Jeg har forresten jobbet et sted som brukte regnskapssystemet 24sevenoffice. Det systemet fungerer slik at man mottar filer på mail eller lignende, for eksempel en PDF-fil med faktura. Man drar PDF-filen fra listen over filer og inn til det blanke området. Dette blanke området laster inn PDF-filen, og skanner med en algoritme som henter frem kontonummer, beløp og KID.

Så fyller systemet ut betalingsopplysningene automatisk i tekstfeltene ved siden av området hvor PDF-filen vises. Det er som oftest økonomiansvarlig som har systemet oppe, han drar PDF-filer inn og får dem automatisk skannet, og dersom noe går tapt i den automatiske skanningen, for eksempel hvis den ikke fant noe KID nummer, så må økonomiansvarlig bla gjennom PDF-filen og lete etter opplysningene manuelt og så fylle dem ut i systemet.

Neste ledd er daglig leder / eier. Han har også samme system oppe, og er siste ledd før pengene går ut av systemet, han dobbeltsjekker det økonomiansvarlig har gjort, og trykker enkelt på «godkjenn» eller «avvis». Han ser også PDF-filen samtidig og kan bla i den.

Så, i den bedriften jeg jobbet for, så ville en falsk faktura lett sluppet forbi økonomiansvarlig, men ikke eieren, som er en milliardær og svært gjerrig / forsiktig med pengene.
Vis hele sitatet...
Ingen er perfekte. Hvis man mottar en helt identisk faktura med firmalogo og beskrivelse av produktet man er vandt med fra en tilbyder man bruker så er det kun kid nummer, kontaktperson og kontonummer det kan stoppes på for utrolig mange selskaper men det er vel også mail adresse man må ha riktig i større selskaper så hit raten ville sikkert ikke vært høy men mye slipper raskt igjennom.

Som jeg sa i mitt første bidrag i tråden så blir sikkerhetshull tettet veldig raskt om dagen og det gjelder stengte bankkontoer før dom og sak og kun på mistanke.

Så om man ikke har gått opp løypa allerede så advarer jeg sterkt mot å starte med slikt.