View Single Post
Sitat av JRF Vis innlegg
Men å reise til og fra alpintbakken koster, og å spise på restauranten i bakken koster, og eventuell overnatting ved bakken koster.

Og hvis du driver en del med en hobby så blir man naturlig nok bedre i denne aktiviteten, og ønsker seg mer, nyere og bedre utstyr for å fortsette progresjonen. Jeg har f.eks et snowboard fra slutten av 90 tallet som er mitt eneste brett, men jeg vet ikke om en eneste annen person som har stått på snowboard fra 90 tallet som fremdeles står på så gammelt utstyr i dag. Det er helt naturlig at man skifter ut utstyr.

Som sagt de aller fleste hobbyer koster en del å drive mye med. Og tar man fri fra jobben for å drive med en ikke-inntektsgivende hobby så vil man nå et punkt hvor tapet i arbeidsinntekt vil begrense den økonomiske muligheten til å drive med hobbyen i større grad pga mer fritid.

La meg ta noen hobbyer jeg har som eksempel:
1. Dynamisk sportsskyting:
- Man bruker MYE ammo, både på trening og konkurranse, og det koster mye penger.
- Man vil gå til innkjøp av bedre og flere våpen og tilbehør som magasiner og rigger, og bag, og en tralle, osv. for å både prestere bedre og for å kunne delta i flere klasser.
- Det er også reising til konkurranser, og noen ganger overnatting.
2. Kiting:
- Du trenger ikke noe heiskort om vinteren eller noe båt om sommeren, men det går med en del penger til å reise til spotts. Og flere spotts du vil dra til er såpass langt borte at du også må overnatte et sted i nærheten for å gjøre det en helg.
- Du vil etterhvert ha flere kiter for å kunne kite på flere vindforhold, og kanskje også noen spesielle kiter til spesielle forhold som f.eks en racefoil for vinteren i tilegg til noen alround tube kiter. Dette blir fort dyrt!
- Du vil ha flere brett til forskjellige vindforhold og forskjellige typer kiting på sommeren som f.eks et lettvindsbrett til når det er lite vind, et foil brett til cruising, et frestyle twintip brett med boots til triksing, et skimboard til surfing i bølger, osv.
- Du vil ha noen ski og snowboard til å kite på vinteren. F.eks et par twintipp ski til triksing på ski, et snowboard til brettkjøring og triksing, et par fjellski til dypere snø og turkiting, osv.
- Også kommer alt annet utstyr som våtdrakt, våtsko, vinterklær, osv. pluss alt tilleggsutstyr som er greit å ha som poncho, neopren handsker, skifteunderlag, bager til å ha alt utstyret i, osv.
3. Stisykling/downhillsykling.
- Reising til annlegg og heiskort og overnatting, osv.
- Sykkel, dekk når de punkterer, diverse vedlikehold og oppgraderinger, osv.
- Klær beskyttelsesutstyr, camelback, sekk, osv.
4. Paragliding:
- Reising, overnatting, fornying av utstyr, osv.
5. Dykking:
- Reising, overnatting, fornying av utstyr, osv.
Vis hele sitatet...
Her var det snakk om hobbyer sett ut ifra at man jobber 6timers dager. Overnatting, ta fri fra jobb, og reising i timesvis er da naturlig nok noe som utgår i problemstillingen.
Du trenger ikke flere kiter eller en haug våpen for å drive med dette dag til dag, du skal heller ikke trenge å spise i restauranten i alpinbakken mandag ettermiddag like lite som jeg trenger å kjøpe mat på treningssenteret og sette meg til å spise middag blant folk som squatter.

Jeg nevner også måtehold i innlegget mitt, men det ser også ut til å gå totalt over hodet på deg.

Det går an å ha det hyggelig med interessene sine uten å gå helt mayhem på utstyr.

Jeg har også aktiviteter jeg driver med som krever masse styr og stress, men ingen av disse er noe jeg ville fått mer tid til på en torsdag ettermiddag om jeg sluttet 15:00 istedet for 16:00.