View Single Post
Sitat av Bearass Vis innlegg
Merk at jeg sier psykotisk erfaring. Jeg sier ikke at de aller fleste mennesker har psykose ila livet.

Det er som å si at de aller fleste av oss har en erfaring av mildere spekter av depresjon eller angst iløpet av livet. Dette betyr ikke at vi alle har en depressiv lidelse eller angstdiagnose.

Hvorfor er videoen dårlig? Den er laget fra en nederlandsk nettside som heter psychosesnet. Et initiativ av erfaringseksperter, interessenter og fagfolk. Den illustrere etter mitt syn svært enkelt og forklarer milde psykotiske erfaringer som vi alle kan kjenne oss igjen i. Å si den er dårlig er lite spesifikt. Hva var det som du mener er feil i denne videoen?

Ellers har jeg selv erfaring med arbeid på psykosepost innen psykiatri og langt fra alle er bablende grøthauer som ikke klarer å gjøre seg forstått. Psykosen er relativ. Enkelte kan man ha en helt fin oppegående samtale med over lengre tid før en snål forestilling kommer fram.
Vis hele sitatet...
En psykotisk erfaring kan omskrives til å erfare psykose. Altså sier du at de opplever psykose. Du kan gjerne skrive psykoselignende erfaring, altså at den ligner på det å oppleve psykose men at en ikke opplever psykose. Med andre ord er det ikke det samme som å si at noen opplever mildere former for angst. Filmen er dårlig av samme årsak, de beskriver psykoselignende erfaringer som faktiske psykotiske erfaringer, og er ikke spesielt informativ ut over det. Er enig i at jeg burde redegjort for hvorfor jeg ikke synes den var bra i det originale innlegget.

Går ut i fra at du snakker om psykose og rusenheten når du sier du har erfaring fra psykosepost. Selvfølgelig er det ikke slik at de som er innlagt på grunn av psykose eller rusproblemer nødvendigvis er" bablende grøthuer". Poenget er at virkelighetsbristen er vedvarende og at de ikke lar seg overbevise om at det ikke er ekte, til tross for at de blir presentert for overveldende bevis. Jeg har ikke, som du i en senere kommentar nevner, en karikatert forståelse av psykose.

Å si at nedstemthet er en mild form for depresjon er feil. For det første er det flere ulike symptomer som må oppfylles for å diagnostisere noen med depresjon, for det andre er begrepene i psykiatrien spesifikt utviklet for å omtale noe som er sterkt avvikende, om det ikke lenger er sterkt avvikende er det ikke lengre det riktige begrepet å bruke.