View Single Post
Sitat av Bearass Vis innlegg
Det er som å si at de aller fleste av oss har en erfaring av mildere spekter av depresjon eller angst iløpet av livet.
Vis hele sitatet...
Det er kanskje litt flisespikkeri, men at alle opplever å være nedfor eller engstelig betyr ikke helt det samme som at de har opplevd depresjon eller angst. Jeg er enig i at hvis du ser en diagnoseliste på en nesten hvilken som helst psykisk lidelse så skal det godt gjøres å ikke kjenne seg litt igjen. Men jeg tror ikke det er så hensiktsmessig å bruke de ordene om helt vanlige menneskelige opplevelser. Vi har ord for disse lidelsene for å skille dem fra det alle opplever. Selv en relativt mild depresjon er i en annen liga enn vanlig nedstemthet.

Ellers har jeg selv erfaring med arbeid på psykosepost innen psykiatri og langt fra alle er bablende grøthauer som ikke klarer å gjøre seg forstått. Psykosen er relativ. Enkelte kan man ha en helt fin oppegående samtale med over lengre tid før en snål forestilling kommer fram.
Vis hele sitatet...
Dette er jeg helt enig i. Man kan også ha ganske god sykdomsinnsikt. Denne type "galskap" blir lett litt for karikert.