View Single Post
Sitat av Hans Høyhet Vis innlegg
"Klarifisere" står riktignok ikke i noen vanlig ordbok, men den står i akademikernes ordbok. Dette kan jeg gjerne krangle om i dagesvis.


Det er ingenting som sier at objektiv og empirisk er eller ikke er synonymer. Ord har faktisk ingen bestemt mening, de får sin mening i teksten, av tekstens sammenheng.

Det du ønsker er et konsensus! der din versjon av virkeligheten er bestemmende for hva et ord skal bety.

Med andre ord "går du fram mot den andre" når du "mener". Du sier på sett og vis "dette er mitt syn på saken", og bruker tvangsaktige retoriske midler for å overbevise uten tvil den andre om at du har rett.
Vis hele sitatet...
in linguistics, a word is the smallest element that can be uttered in isolation with objective or practical meaning.
Vis hele sitatet...
Ergo har ord bestemte meninger, det er en forutsetning for at de skal kunne brukes til kommunikasjon.
Videre er det ingenting som heter "akademikernes ordbok". Med mindre du mener at akademikere benytter seg av ordet, om en fotballspiller sparker en kalkulator er ikke kalkulatoren en fotball.

Selvfølgelig ønsker jeg en konsensus på hva ord betyr, det tror jeg ethvert rasjonelt menneske ønsker, hvis ikke blir det vanskelig å kommunisere med ord. Jeg tar ikke utgangspunkt i min versjon av virkeligheten, men den faktiske definisjonen av hva ord betyr, enten basert på bokmålsordboka eller hvordan majoriteten av de som snakker et språk benytter ordene i språket. Den samme ordboken sier at objektiv og empirisk ikke er synonymer, på samme måte som Sjampinjong og blekksprut ikke er synonymer. Ser du selv hvor tåpelig dette er?