View Single Post
Sitat av jaffarbigbag Vis innlegg
Flere 10.000? Finnes seremonier i Norge som også tilbyr dette
Vis hele sitatet...
Så ikke bare anbefaler du kvakksalveri til en alvorlig syk person, men du anbefaler at han skal begå lovbrudd også? Hint: stoffene i brygget er ulovlige i Norge, i alle fall DMT.

Du vet at folk har fått kurert flere år med angst og depresjoner ved bruk av ayahuasca?
Vis hele sitatet...
Nei. Det vet jeg ikke. Det er det ingen som vet. Det er en del som påstår det, men det er noe helt annet. Det er ikke gjort noen randomiserte kontrollerte studier av en slik størrelse og lengde at man på noen som helst måte trygt kan anbefale det til alvorlig syke folk. Enda mindre alvorlig syke folk man ikke har møtt selv og undersøkt grundig på bakgrunn av formell helsefaglig kompetanse. Jada, det er gjort noen pilotstudier og noen case-studier, men det er totalt irrelevant i denne sammenhengen. Selv om en del resultater kan beskrives som lovende.

At stoffet er potent og kan, i likhet med flere andre psykedeliske stoffer, ha terapeutisk potensial, er en annen sak, men pr nå vet vi ikke mer enn det. Ikke om virkninger, evt for hva det virker mot, i hvilke doser, kontraindikasjoner eller bivirkninger. Da er der pr definisjon alternativ medisin og det er uetisk å anbefale slikt til syke mennesker.

Nettopp fordi det gir deg en åndelig innsikt om hva nettopp akkurat DU må gjøre for og face og behandle dine problemer.
Jeg tvinger ingen til noe som helst her, jeg spurte bare om TS hadde tatt det til vurdering.
Vis hele sitatet...
Ja, her forklarer du hvordan du tenker at det virker. Uten noen som helst vitenskaplig grunnlag. Det er kvasivitenskaplig tant og fjas.

Nei, du tvinger ingen, men det betyr ikke at å anbefale det for en alvorlig syk person er en god ide.

Anbefaler deg og lese og se litt mer om dette, da angst, depresjon & stress er en av hovedgrunnene til at mennesker tar dette for og heale seg selv.
Vis hele sitatet...
Jeg kan garantere deg at jeg har lest mer, og mer relevant litteratur om emnet enn det du har. Gjennom adskillige studiepoeng/vekttall, inkludert på doktorgradsnivå. Det er derfor jeg blir så engasjert og frustrert når noen drar fram slikt tøv.
Sist endret av lidran; 8. april 2018 kl. 02:02.