View Single Post
Ble litt interessert i dette, så jeg gjorde litt research.

Det finnes mange typer alger som kan dukke opp i et akvarium, og det står mer om hvilke disse er og hvordan man kan bekjempe de forskjellige her og her. Stikkord er riktig mengde planter, og kontroll av nitrogenforbindelser og fosfatinnhold i vannet.

En vanlig type alge er det som kalles "green water algae", og denne algen er følsom for UV-lys, slik som bakterier også er (litt vanskelig å si for sikkert, men jeg lurer på om denne algetypen faktisk egentlig er det som også kalles blågrønnalger, som egentlig er en bakterie). Alger og bakterier tåler ikke å bli utsatt for UV-stråling med bølgelengde i UV-C-spekteret og høyere, noe som tilsvarer en bølgelengde på 280 nm og kortere, over tid – normalt er det fra 240-280 nm som brukes til desinfeksjon. Vanlige lysrør avgir tilsynelatende noe UV-B, med bølgelengde fra 280-315 nm, og derfor lite effektive til alge- og bakteriedreping.

Den vanlige måten for å utføre UV-sterilisering av akvarium er å kjøre vannet gjennom et rør som opplyses av UV i riktig bølgelengde. Hvor effektivt det ville vært å UV-belyse hele akvariumet i ett avhenger av styrken på lyset, dybden i akvariumet (relativt til lyskilden) og hvor stor del av akvariumet som blir skyggelagt av planter o.l – kort sagt tviler jeg litt på om dette er særlig effektivt, spesielt med tanke på hvor raskt EM-bølger med høye frekvenser dempes i vann, men det kan jo for alt jeg vet ha en dempende effekt på videre algeoppblomstring. Ikke er det så sikkert at fisken har godt av å bli utsatt for relativt intens UV-C-bestråling heller.

Man kan få kjøpt LEDs som har egnet bølgelengde, men de er forholdsvis kostbare ($160 og oppover) og har lavere virkningsgrad desto kortere bølgelengden er, og i UV-C-spekteret snakker man om en virkningsgrad lavere enn for vanlige lyspærer.

Min konklusjon er altså at kontroll av næring, nitrogenforbindelser og fosfater ved bruk av tilsetningsstoffer man får kjøpt, samt fornuftig bruk av planter og riktig mengde fisk, er det som fungerer for algekontroll, mens UV-belysningen man får av normale lysrør neppe gjør mye forskjell. Fisker som spiser alger er også en mulighet, men det ser ikke ut til å eksistere fisk som spiser "green water algae". Man får også kjøpt spesielle filtere og ferdiglagd utstyr for UV-sterilisering.

EDIT: "Green water algae" og blågrønnalger er visst ikke det samme, men begge er sensitive for UV-C-belysning.
Sist endret av Provo; 26. oktober 2010 kl. 20:28.