Tråd: Overlysdfart
View Single Post
Tja, dopplereffekten er et resultat av det samme fenomenet som dopplereffekt - det vil si at hvis lydkilden beveger seg i forhold til bølgene, så vil den nesten ta igjen bølgefronten og dermed øke frekvensen på lyden foran seg og redusere frekvensen på lyden bak seg.

For å forklare litt om overlydsfart og smellet må man se på hvordan lyd forplanter seg. Luft vil ha forskjellige hastigheter i forskjellige stoffer eller gasser - lydhastigheten er høy i f.eks. helium og det er derfor stemmen din blir lys hvis du snakker i det. Effekter som trykk og luftfuktighet vil selvsagt også ha en innvirkning, men poenget er at hvis man matcher denne farten vil bølgene akkumuleres i en veldig sterk front som dermed lyder som et smell. Høy energitetthet, høy impuls, høy lyd.

Her er noen forelesningsnotater om emnet, for de som er interessert
http://web.phys.ntnu.no/~stovneng/TF...andskrevne.pdf


Sitat av shalabais Vis innlegg
Litt off topic:

Har lurt på dette lenge og jeg vet det ikke er noe svar på det: hva skjer hvis man kjører i 99,99999% av lysfarten (så nærmt som det går an å komme) og strekker ut hendene? Vil man ikke kunne strekke hendene fremover? Det kan man filosofere litt på. :P
Vis hele sitatet...
Det vil gå helt fint å dytte hendene fremover, men fordi tid oppfattes ulikt i forskjellige referansesystemer vil du ikke fra noe perspektiv gå fortere enn lyset.

Noen som vil regne ut hvor lang tid det tar deg å nå lysets hastighet med en akselerasjon som ikke dreper deg? (La oss si 3.5 G)
Vis hele sitatet...
Tja, 3e8 m/s / 35m/s^2 = 8.6e6 sekunder, så ca tre måneder. Med forebehold om at matten min er dårlig fordi jeg er bakfull som et helvete.
Sist endret av ivioynar; 17. desember 2008 kl. 13:34.