View Single Post
Bra tråd mentalmelt

Jeg fant vel også ut engang i tiden at jeg plutselig befant meg midt inne i et rusmiljø som ikke hadde andre interesser og intensjoner enn å ruse seg sammen.

Det var vel når jeg var i sekstenårsalderen at en av mine nærmeste venner døde av en heroinoverdose, og iløpet av det neste året døde to til av mine nærmere bekjente under liknende omstendigheter. Jeg hadde heldigvis en sunn skepsis for adferden deres og følte at jeg fungerte som det elementet som passet litt på og skapte litt balanse i gjengen.

Men tilslutt innså jeg at jeg brukte alt for mye energi på å støtte og hjelpe folk som overhodet ikke var interessert i å være rasjonelle og hjelpe seg selv, og jeg trakk meg rolig ut av hele vennegjengen. Jeg tror de fleste har en periode i tenårene der man ikke har helt kontroll over prioriteringer og livsmønstre. Men er man oppegående tror jeg dette er en periode man kan lære mye om hvem man er, hva ekte vennskap er og hvilke elementer av livet som man bør ta best vare på.

Per dags dato vil jeg ikke kalle den indre vennekretsen min et rusmiljø. De består av oppegående, intelligente mennesker jeg ikke kunne vært mer glad i om jeg hadde forsøkt. Mange, inklusive meg selv, praktiserer bruk av enteogener til selvutforskelse og spiritualitet, men vi har utallige andre felles interesseområder også.