View Single Post
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
Trådstarter
184
Sitat av seroto9n Vis innlegg
Var du/dere nære ved å bli tatt til tider? Var det mye stress? Hvordan havnet du der i det hele tatt?
Vis hele sitatet...
Det blir et veldig langt svar om jeg skal gå i dybden på det, så må nesten oppfordre deg til å se episoden når den kommer, for der går jeg litt innpå det Men jeg og to andre kompiser som "hjalp meg litt" ble tatt en gang. Før det hadde jeg rent rulleblad. NRK sin artikkel 1. NRK sin artikkel 2. (I avisartiklene omtales jeg som 20-åringen)

De to kompisene mine var veldig samarbeidsvillige med politiet, og hevdet det fantes et mottakernettverk. Heldigvis for meg var jeg den som hadde kontakten med utlandet og ikke dem, og jeg snakket jo ikke. Politiet klarte derfor aldri å bevise noe mottakerapparat i retten, og det endte derfor med at det ble avfeid som "guttestreker som var dradd litt langt". Kompisene mine slapp med samfunnstjeneste, jeg fikk et års ubetinget fengsel. Med tanke på at vi snakker om to BMWer til snaut 600.000 kr/stk + to litt mindre verdifulle VW, alle splitter nye den gang (2013), vil jeg si vi kom greit ut av det. Bilene var vel verdt ca. 2 millioner kroner til sammen.

Det var også en viktig lærdom for meg. To rettsrunder (anket dommen fra Tingretten), etterfulgt av i underkant av et år bak murene gir en liten realitetsorientering... Så etter dette trådte jeg jo uhyre varsomt. Som du sier selv, de er faktisk betydelig mye mer opptatt av nark enn "min bransje", så om man tar sine forhåndsregler vil jeg påstå man kan holde på mer eller mindre uhindret ganske lenge. Når jeg ble tatt var jeg relativt fersk med tanke på politikontakt, og altfor uforsiktig, derfor gikk det galt. Men man lærer av sine feil


Sitat av seroto9n Vis innlegg
Får vel legge til at Insider har fått ekstra respekt fra meg og nå, veldig ålreit å lese om journalister som tar kildene sine så på alvor!
Vis hele sitatet...
Jeg ble faktisk veldig overrasket selv over hvor grundig de faktisk går til verks. Såklart vil jo dem vite at de ikke viser en eller annen fjott som bare forteller historier for å komme på tv, men det var jo som jeg sa til dem, at det er jo grenser for hvor mange beviser på den virksomheten man driver, som man faktisk tar vare på. Også når det kommer til kildevern og anonymitet er de veldig proffe synes hvertfall jeg