View Single Post
Sitat av Geiten Vis innlegg
Ja, jeg antar at Allah betyr Gud på arabisk. /sarkasme av

Jeg kjenner flere arabere. det er ikke en antagelse for meg lenger, jeg vet.

er vel mer du som antar at jeg ikke vet.
Vis hele sitatet...
Du misforstår poenget. Du har blitt fortalt av flere kilder at Allah betyr Gud på arabisk. Du antar at dette er riktig. Samtidig kan du ikke forklare hvorfor Allah betyr Gud på arabisk. Slik at her er både detaljene uvisse, og påstanden, når alt kommer til alt, noe du har akseptert på bakgrunn av at du har blitt det fortalt. Det som varierer er hvor sterke bevis man trenger for at noe skal aksepteres som en sannhet, og dette vil også variere mellom enkeltting, slik som det vil variere fra person til person. I tillegg kommer personlige erfaringer som ikke lar seg sammenlikne inn i bildet.

Sitat av Geiten Vis innlegg
Det at mattematikk ble oppfunnet er din antagelse, ikke noe som kan bevises.

Snakk om hykleri.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig er det også en antagelse. Det har jo vært poenget mitt hele tiden. Hvis det skulle vært hykleri måtte det innebære at jeg mente at jeg kan basere mitt livssyn på fakta mens alle andre baserer det på antagelser. Det er jo nettopp den holdningen jeg har gått i mot hele tiden.

Både eksempelet med matematikk og ordet Allah blir noe søkt i forhold til utgangspunktet, nemlig livssyn. Det illustrerer likevel at om man velger å tro at det finnes en gud uten å kunne forklare alle detaljer rundt hvordan denne gudens eksistens henger sammen med alle detaljer i historiens og fysikkens verden, er ikke dette noe værre enn når man legger sin lit til vitenskapen når man, som tidligere forklart, personlig ikke klarer å forklare stort mer om den. Som noen aksepterer eller antar at gud eksisterer, aksepterer eller antar andre mennesker andre grunnlag i sitt egne livssyn. Hvis man kan akseptere dette, er det lettere å respektere folk for sine valg, selv om disse er veldig forskjellige fra sine egne, og man kan fokusere på å spre sunne verdier fremfor å rakke ned på rammeverket.