View Single Post
Sitat av Geiten Vis innlegg
Ok, jeg stopper diskusjonen mellom deg og meg inntil videre.
Vis hele sitatet...
Helt i orden.

Sitat av Geiten Vis innlegg
Går ikke ann å ha en seriøs diskusjon med deg når du forsetter gang på gang å antar hva jeg tror på.
Vis hele sitatet...
Har ikke antatt noe om hva du tror på, utover det du selv har sagt. Hvis du hadde fulgt med så hadde du sett at jeg påstår at alt er på et eller annet nivå basert på antagelser. Ettersom du og ditt livssyn, uavhengig av hva det går ut på, er en del av "alt", kan prinsippet overføres til nettopp deg og ditt livssyn.

Sitat av Geiten Vis innlegg
jeg siterer deg: (...)
Vis hele sitatet...
Grunnet dine tidligere teologiske uttalelser, var det et eksempel på ting du tar som sannhet (gud = allah, osv), som du kun har lest.


Sitat av Geiten Vis innlegg
second, du påstår mirakel er empiri? enda en god nok grunn til å styre unna deg.

Et mirakel (fra latin miraculum av mirari = undre seg) eller et under, er en uforklarlig eller uforståelig hendelse.

Empiri er vitenskapelige undersøkelser av virkeligheten. Empiriske erfaringer er opplevelser som ikke bygger på filosofiske resonnement, men på virkelige erfaringer, undersøkelser og eksperiment.
Vis hele sitatet...
Ettersom "miraklene" er uventede konsekvenser fra en ellers normal hendelse (håndspåleggelse fører til helbredelse, osv), og empiri er studien av hendelsers utfall, kan man trekke den konklusjon at "mirakler" er eksempler på empiri med et uventet utfall.

Sitat av Geiten Vis innlegg
Og atter engang, mattematikk er ikke menneskeskapt.
Det var bare et spørsmål om tid før vi forstod den og dens formler.

Spørsmålet om matte er oppdaget eller oppfunnet har eksistert lenge.
Helt siden platons tid. Og her kommer du og påstår at dette tilhører barneskolen. Herregud det oser av arroganse.
Vis hele sitatet...
Spørsmålet om matematiske objekter, slik som punkter og tall, eksisterer i virkeligheten eller er menneskeskapt, er spørsmålet som du refererer til. At matematikk som språk og værktøy, altså det som beskriver virkeligheten, er menneskeskapt er det ingen tvil om. Derivasjon, integrasjon, differensiallikninger, algebra, matriser osv., er metoder vi har kommet opp med, ikke noe som eksisterer på egenhånd i naturen. Jeg tror du blander sammen hva matematikken beskriver, og selve matematikken.

Jeg sa slettes ikke barneskolen. Jeg sa det var allmennkunnskap på et grunnleggende nivå. Selv husker jeg at vi lærte at matematikk er et værktøy oppfunnet av mennesker for å kunne beskrive våre omgivelser, på ungdomsskolen.