View Single Post
Sitat av Provo Vis innlegg
Teologi er en vitenskap.


Ikke enig. Poenget er at uansett hva man velger å tro er det nettopp tro det er snakk om. Det er ikke mulig for et enkeltmenneske å skal kunne de uendelig små detaljene om all sin kunnskap. Man kan alltid spørre "hvorfor" en gang til. Du lener deg tydeligvis mot teologien, men du aksepterer det du leser uten å ha utvetydige ubestridelige bevis for hver minste påstand.


Alt er basert på empiri. Vitenskapen prøver å finne mønstre og sammenhenger ved å bruke det menneskapte værktøyet og språket matematikk. Religionene forsøker sjelden å beskrive det samme som vitenskapen. Det er i de aller fleste tilfeller parallelle og ikke motstridende livssyn.



Man har aldri hatt tid til å vite alle detaljer. Man har alltid gjort antagelser, og man kommer alltid til å gjøre det.


Mirakler er empiri med uventede resultater.


Nei...? Spørsmålet er hvor dyptpløyende bevis du forlanger. Alt du tror, antar og "vet" kan plukkes ned i detaljer du ikke forstår. Absolutt alt. Så hvis du mener at aksept er mangel på rasjonell tankegang, mener du følgelig at ingen er rasjonelle, deg selv inkludert.


Nei, det krever å være ydmyk nok til å innse at vi som mennesker hittil ikke har erfart, opplevd, sanset, beskrevet og bevist alt som eksisterer i dette universet. Å gå ut i fra noe annet betyr at du er totalt overbevist, til det skrittet at du ikke kan en gang respektere de som mener noe annet, at det ikke kan eksistere fysiske fenomener som vi ikke direkte eller indirekte er i stand til å oppfatte med våre fem sanser. Og det, spør du meg, må være selve definisjonseksempelet på sneversynthet.


At 1 stein og 1 stein er 2 steiner, er et faktum ikke matematikk. At vi kan si at 1+1=2 er matematikk. Matematikk er det språket og verktøyet vi som mennesker har funnet opp for å kunne beskrive situasjoner hvor du har 1 stein i den ene lomma og 1 i den andre. Matematikk er utregningen, og den utregningen og metoden bak er menneskeskapt. Både symbolene og tallsystemene er en del av matematikken, men er ikke matematikken i sin helhet. Dette er ikke noe jeg mener, dette er akseptert allmenkunnskap på grunnleggende nivå, og liten vits i å diskutere.
Vis hele sitatet...

Ok, jeg stopper diskusjonen mellom deg og meg inntil videre.

Går ikke ann å ha en seriøs diskusjon med deg når du forsetter gang på gang å antar hva jeg tror på.

jeg siterer deg:
Du lener deg tydeligvis mot teologien
Vis hele sitatet...
second, du påstår mirakel er empiri? enda en god nok grunn til å styre unna deg.

Et mirakel (fra latin miraculum av mirari = undre seg) eller et under, er en uforklarlig eller uforståelig hendelse.

Empiri er vitenskapelige undersøkelser av virkeligheten. Empiriske erfaringer er opplevelser som ikke bygger på filosofiske resonnement, men på virkelige erfaringer, undersøkelser og eksperiment.

Og atter engang, mattematikk er ikke menneskeskapt.
Det var bare et spørsmål om tid før vi forstod den og dens formler.

Spørsmålet om matte er oppdaget eller oppfunnet har eksistert lenge.
Helt siden platons tid. Og her kommer du og påstår at dette tilhører barneskolen. Herregud det oser av arroganse.

Jeg ser det for meg:

"and Man said, Let there be math: and there was math."

Her har du starten på en vitenskapelig bibel. Genesis 1:4.

Takk for meg og hadet til deg.