View Single Post
Sitat av SleeperSeed Vis innlegg

Du kan dra til broren din og ta en prat med han, spørre om du kan hjelpe han på riktig vei

Fungerer ikke dette må du nok dessverre innse at han har valgt sin egen vei og kutte han ut av livet ditt. Dette for å beskytte deg også, så du ikke blir innblandet i det han driver med.
For å svare litt på spørsmålet ditt, du kan ikke få noen tvangsinnlagt fordi de er småkriminelle eller svindler folk.

Ofte når folk er i en tåke av rus og kriminalitet så forsvinner alle følelser, selv for nær familie...
Vis hele sitatet...

Det der var både hjertekaldt og brutalt synes jeg. Uansett åssen han lever livet sitt så er de jo fortsatt brødre. Da snur man ikke bare ryggen til en som sliter og har det tungt. Det er en skikkelig overreaksjon å kutte ut broren fullstendig fordi broren tar dårlige valg.

Det går an å sette noe rammer for kontakt. Feks ikke møt opp rusa på døra. Send mld først. Eller whatever men de kan jo fortsatt være brødre og gjøre slikt brødre gjør selv om han ene er en pengeslusk som låner og låner og blåser pengene på knark. Han er jo fortsatt ett menneske selv om han er dårlig på gjøre opp for seg.

Sitat av giroud2 Vis innlegg

- Rutinen hans er som følge: Finne seg en venn, låne penger, miste venn, få seg ny venn, låne penger, miste venn osv osv. Er vel kanskje bare 1 eller 2 kompiser som han har hatt som han fortsatt har.

- Når det gjelder sum av penger som han låner, kan jeg ikke svare konkret på, men kan se for meg at han har lånt alt fra 5000 til 10000 av en person.



Dette har jeg forsøkt tidligere. Jeg har forsøkt å motivere han til å bli med å trene, begynne på MMA kampsport osv, men til ingen nytte. Det er ikke mulig å være med han lenger da hjernen han sin er helt i en annen verden, og de sosiale antennene hans er mer eller mindre svidd bort. Å kommunisere med han er nærmest umulig(ikke bare for meg, men for min andre bror, mamma, pappa, onkler osv).
På barne og ungdomsskolen var han en av de mest populære, og han hadde draget på jentene, men dette er selvfølgelig også noe som har forsvunnet med tiden, for å nevne ett eksempel.

- Han hater samfunnet, staten, alt og alle. Han lever for å snylte staten-

- Problemet han sitt har alltid vært at han ikke kan se seg i speilet og innrømme at han har gjort noe dumt og ønsker å forbedre seg. Det er alltid på grunn av "at den lille steinen sto i veien", "Vinden blåste i 17 meter i sekundet", "Personen gikk akkurat der til det tidspunktet". Han prøver liksom alltid å komme med unnskyldninger, istedenfor å ta seg sammen.

Jeg tror mye av problemet har vært at han fra da han var liten, har vært en dumsnill fyr, han har hjulpet folk, men ikke følt at han fikk like mye tilbake.
Vis hele sitatet...

Vel om det ikke er større summer så er det nok ingen dreper broren din. Og han røker bare hasj, virker litt som du krisemaksimerer og gjør dette langt større enn det er. Merk at jeg ikke underslår at brodern har et problem, og bør endre vaner og forsøke å være mer skikkelig av seg. Men det virker ikke å være noen grunn til å tenke på å umyndiggjøre fyren, få ham tvangsinnlagt eller på andre måter ta fra ham styringen over eget liv og egen fremtid. Han er en voksen mann og før eller senere lærer han vel? Og kanskje lærer han aldri, men det får nesten være hans valg vel?

Tror kanskje at du peser broren din for mye. Kan du ikke bare være sammen med ham uten at du maser så mye? Dropp å snakke om hva han bør gjøre, eller at han må begynne å trene, må slutte med hasj.

Forsøk å bare gå en tur sammen, snakk om damer, data, fotball eller hva nå enn dere begge liker. Eller bare snakk med ham om noe han liker. Vær en som bare er der, mentalt. Som ikke stiller krav eller som alltid må korrigere og dermed indirekte fortelle ham hvor dårlig han er som menneske, at han aldri gjør noe rett og at han er en fuck up. Han vet disse tingene. Om du peser ham støtt så blir det bare støy.

Jeg kjenner jeg blir stram i nakken og får en gryende hodepine bare av å lese det du skriver. Forsøk å tenk over hvordan det er for broren din de gangene dere treffes? Tror du det er hyggelige samtaler dere har eller tror du han føler du ser ned på ham eller bare blir oppgitt? Du kan ikke løse hans problemer, de må han løse selv. Men først må han kanskje bli kjent med seg selv, finne ut hva han egentlig sliter med også når han tar tak i det så blir sikkert valgene han tar også mere bærekraftige.

Fyren har tross alt jobb. Han har kanskje rare meninger og røker som en skorsten men han må finne ut av dette selv.
Sist endret av _abc_; 5. april 2020 kl. 20:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.