View Single Post
Sitat av Rosander Vis innlegg
Hvordan da?
Vis hele sitatet...
Vel du sier dettet;

Når det kommer til Gmail så tror jeg heller det var snakk om merkevarebygging, husk at Yahoo var en konkurrent så det var egentlig bare en naturlig utvikling etter min mening.

Det du sier om Facebook tviler jeg sterkt på, jeg tror ikke de utvidet med innsamling av data som motiv, det var nok snarere en konsekvens av veksten.

For å leve på reklame så må den skreddersys for å få nok klikk.
Vis hele sitatet...

Ser du det nå? Du ser ut til å skjønne at de må levere skreddersydd reklame, men du vil ikke akseptere at de utviklet diverse tjenester som et ledd i å skaffe relevante data for å kunne levere skreddersydd reklame?

Gmail var ikke snekret sammen for å slåss med hotmail, aol og yahoo. Gmail ble til for å få mer detaljert data om brukeren.

Hva tror du var motivasjonen for likes og log-on hos face? At de ønsket å lage noe som bidrar til at du og de andre brukerne får en smooth opplevelse? Hvor ligger inntektspotensiale i akkurat det? Hva om fokuset heller er på å skaffe mest mulig detaljert brukerdata om hver enkelt bruker for ennå bedre treff av reklame? Da trengte de ennå bedre oversikt over surfehistorikk og besøkte nettsider. Enter log-in og likes.

Har du tenkt over hva som skjer når du logger deg inn på tredjeparts nettside via face-log-in? Eller deler ut likes? Da vet face hvilken side du besøkte, når du var der, hvor lenge du var på den siden, hvor aktiv du var i feks en debatt, hvilke innlegg du likte etc. Det at du opplever log in og likes som noe som gjør din netthverdag enklere og bedre er jo en ren bonus, og det var nok medvirkende til at akkurat likes og log in fikk så stort fokus fra face.
Sist endret av random67489; 7. oktober 2018 kl. 19:34.