View Single Post
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Du må nok regne med nettoinntekt og ikke brutto.
Basert på ca netto (35% skatt), så sitter du med ca 10 000 kr etter at lånet er betalt.
Forsikring er ikke bare innbo, men også husforsikring/villaforsikring samt personforsikringer. Beregn ca 1000 kr i mnd.
Bil er jo variabelt, men om du har en nedbetalt bil så er det kun driftkostnader og vedlikehold. Ca 3000 i mnd.
Strøm på et hus havner fort på 1000 kr mnd.
Annet innhold til hus og personlig 1000 kr mnd.
Mat på 4000 i mnd
Internett og TV på 600 i mnd.

Da sitter du igjen med ca 0 kr i mnd. Og da har jeg ikke tatt med kommunale avgifter osv osv osv.

Generelt så tjener du alt for lite til å kunne kjøpe deg et hus til en verdi på rundt 2 millioner. Eller generelt betjene et lån på 1,5 millioner til et hus.

Siden du har fagbrev, så vil du tho trolig lett få deg en jobb som gir det minst 400 000 i året. Så kan være du akkurat klarer å få det til å gå rundt.
Vis hele sitatet...

damn... er fort mye man glemmer ser jeg, bilutgiftene kommer til å bli minimale. Kommer til å kjøpe i gå avstand til jobben. Så der har jeg satt ca 750kr i måneden, kommer uansett til å kjøpe en gammel diesel mercedes som er veteran. Fattern har endel greie på disse, så alt av skruing blir gjort gratis, kun deleutgifter som koster.

Mat satte jeg til rundt 2000kr i måneden, får gratis mat på jobb, så blir kun frokost og middag jeg trenger å bekymre meg for. Til frokost så syns jeg også havregryn er helt greit, dette er jo også vanvittig billig.

Kunne jo også ha prøvd å funnet ett litt eldre billig hus. Dette blir jo uansett ikke før endel år fram i tid, men liker å ha noen tanker i bakhodet. Lokasjon er dog ganske viktig for min del, ønsker jo at huset skal forhåpentligvis øke i verdi. Problemet er at det koster fort endel å pusse opp ett hus også.

Leie ut hadde jo også gått. Har noen kriterier og det er minst 3 soverom, men kanskje vanskelig å leie ut rom i ett sånt hus på bygda.

Spent på hvordan livssituasjonen er noen år, for alt jeg vet kan jeg ha kommet godt i gang med ingeniørstudier, fått en bra betalt jobb eller funnet noen å betjene ett lån med. Syns bare det er kunnskapsrikt å se litt på hva man kan forvente i framtiden.

Setter uansett pris på alle innspill i tråden her, lærer noe nytt hver gang det blir poster ett svar.
Sist endret av tennbrikket; 3. januar 2017 kl. 18:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.