View Single Post
Sitat av Eplejus Vis innlegg
Kjøpte selv leilighet når jeg var 20 år og har ikke angret et sekund. Takket være det, nå 13 år senere med massiv prisstigning, så sitter jeg i dag på en enebolig i prisklassen som mange på min alder bare kan drømme om, og er på vei til å kjøpe nok en leilighet til utleie for å sikre pensjonen min

Å kjøpe seg eiendom må sees på som sparing. Avdragene går i grunn rett tilbake til din egen lommebok. Rentene er såpass lave og sammen med rentefradrag, så er det nærmest gratis å låne penger med tanke på inflasjon.

Fra 2017, så får du 24% fradrag på rentene du innbetaler. Et nytt krav er også at du max kan låne 5 ganger brutto inntekt.
Start med 30-års løpetid på lånet. I starten, ikke tenk på å nedbetale fortest mulig. Etter noen år med inflasjon og lønnsøkninger, så kan du senke nedbetalingstiden. Det koster ingenting å forandre på.
I starten bør du heller bygge opp en bufferkonto til uforutsette utgifter. Den bør være på minst 50k.

Regn med minimum 3 tusen i månedlige utgifter som skal dekke alt boligrelatert i tillegg til boliglånet.
Noe mer om du velger borettslag/sameie.

Om du har mulighet, så IKKE bruk BSU-kontoen din. Fortsett å spar i denne til kontoen er maxet ut og bruk så da pengene til å nedbetale et boliglån du måtte eventuelt ha. En bedre rente enn BSU finnes ikke, og skattefradraget på 6 tusen i året er gull verdt.
Vis hele sitatet...
bufferkonto er konto man setter av penger til uforutsette utgifter, right? Dette blir vell mer til hjelp hvis man skulle miste jobben osv?