View Single Post
Hei, jeg har hatt noen tanker om å kanskje få kjøpt seg ett hus snart. Tenker jo før desto bedre. Har per dags dato fagbrev, studerer i oslo, men ikke helt sikker på om det er noe for meg. Derfor har tankene slått meg, og heller gå tilbake til fastjobb og heller få kjøpt seg ett hus og startet livet så tidlig som mulig. Slik som jeg har forstått så er det ikke alltid like lett å få seg ett lån, i motsetning til mange andre på ung alder ønsker jeg heller å bo på bygda. Mer plass, billigere og mye mer fred. Husene jeg har sett på ligger for rundt 1.8-2.5m kr. Da er disse ganske nye veldig store. Området jeg ser på er jeg godt kjent i. Spørsmålet mitt er altså, er det i det hele tatt mulig å få seg ett bolig lån til å kjøpe en bolig på 1.8-2.5m som eneste inntekt. La oss si jeg har en inntekt på 280k ish iløpet av året etter skatt. Ikke store greiene, men jeg liker jobben ganske greit, og i tillegg så er det som regel mulighet for å jobbe endel overtid. Dette har jeg heller ikke så veldig mye imot.

15% egenkapital er vell det banken forlanger for å i det hele tatt vurdere deg. Per dags dato, har jeg ca 200k i egenkapital hvor av 81k av disse står på BSU konto, og 40-50k ish er sparekonto, også har jeg en bil som har en verdi på 70k ish. Har mulighet til å bo hjemme, for å spare litt til. Har regnet på at jeg burde klare å spare ca 150k i året hvis jeg går inn for det.

Itillegg til lån på bolig så kommer det jo så klart masse andre utgifter som forsikringer, mat, strøm, kommunale avgifter, Internett, bil osv. Bil utgiftene tror jeg at jeg skal kunne klare å holde til minimume, boligene jeg ser på ligger i gå avstand til jobben, bil kommer til å bli brukt minimalt. Mat kan jeg spare endel ved å reise til sverige da dette ikke er veldig langt unna heller.

Grunnen til lokasjonen jeg har valgt er ikke helt blåst heller. Det er en storskole 1-10 klasse under bygging. Videregående skole er også veldig nærme. Så evt salg burde ikke være veldig store problemene. Togstasjon er også i gå avstand, så tog til oslo osv er ikke store problemet.

Tror noen av dere at dette i det hele tatt er mulig? eller må man nesten være to stykker i dag for å få kjøpt seg hus? Setter veldig pris på innspill og tips. Beklager rotete innlegg :/