View Single Post
Dette temaet har blitt belyst MANGE ganger allerede i tråden, senest på forrige side. SØK og LET.

Men siden jeg er i godhjørnet i dag skal du få mine tips:

Når du kan knuste soppen til fint pulver mellom fingra er den tørr nok til lagring. Må nok ikke absolutt være så tørr, men det er å foretrekke. Anbefaler å ikke bruke varme (lys) til å tørke soppen med. Det finnes noe som heter Kalsiumklorid som er enormt effektiv til å tørke sopp.

Min oppskrift:
Legg soppen utover på et avispapir. Helst ikke intill hverandre. Sett en svak vifte (pc-vifte el.) til å blåse på de til de er relativt tørre.

Deretter finner du en lufttett boks som du bygger opp en "falsk bunn" i vha. en rist eller lignende så soppen ikke detter igjennom.

Fyll Kalsiumklorid i bunnen av esken, legg ned rista, og legg soppen oppå. Soppen skal ikke være i direkte kontakt med KCl'en. Sett på lokket, og vent. Da får du knusktørr sopp. Så tørr at om du lar den ligge i luft senere vil den trekke til seg fukt fra luften, så må oppbevares lufttett for å holde seg i riktig tilstand. Kapsler er ingen dum løsning der. Evt bland det ut i honning, yummy!