Tråd: Kornsirkler?
View Single Post
Sitat av Yalla Vis innlegg
Er ikke bare mønsterne som er ett mysterium. Det er bl.a. hvordan kornet legger seg, de legger seg ikke og knekker i stråene som man skulle tro hvis det er tråkket ned men gir seg i leddene på ett merkelig vis.

http://www.cropcirclesnorway.com/Nytt/2012Nytt/2012KnollDown/2012.06.26-Knoll-Down-ground-2.jpg
Vis hele sitatet...
Denne knekken er typisk grasarter, som har blitt dyttet ned eller fått legde, og har vokst videre oppover etterpå. Dette kan skje f.eks. etter et kraftig regnskyll på sommeren. Ikke noe mystisk i dette i det hele tatt. Eneste hvis en KUN finner denne bøyen i kornsirkelen, kan en begynne å lure. Noe jeg ikke har lest noe data om.



Sitat av Yalla Vis innlegg
Leste akkurat om funn av magnesiumkarbonat i senter av sirkler. Ikke ett stoff bønder på tur i måneskinnet har med seg kilovis av.
Vis hele sitatet...
Nærmest alle vettuge bønder kalker sin jord! Hvis en bruker dolomittkalk (der kalken består av karbonater), som er den vanligste å bruke, så er det 13% magnesium d.v.s. 45,1 % MgCO3 (magnesiumkarbonat).
Dette blir spredd i forskjellige frekvenser, alt ettersom hva en dyrker på gården og hvordan vekstskifteplanen ser ut. Det kan være fra hvert år til hvert 14 år (basisk jord hos kål og sur hos potet) , men det blir spredd 400-600 kg/daa dolomittmel på leir-, sand- eller myrjord. 600 kg/daa = 600 g/m2, som igjen er 270,6 g rent MgCO3/m2 eller 78 g rent Mg/m2. Og det skulle da være merkelig å ikke finne spor av magnesiumkarbonat!
Kilde er en læreboks jeg hadde på landbruksskolen. "Grundkurs i landbruk" "Gjødsling og kalking"


Sitat av DR_Hox Vis innlegg
Vi hadde en kornsirkel på åkeren vår for en kort stund siden. Først dukket den opp. (ikke vi som fant den først).

http://www.aftenbladet.no/jaeren/Se-...n-3256541.html
Vis hele sitatet...
Personen trenger virkelig å spøyte åkeren sin! Her var det mye kveke!

Så mener journalistene og noen at det er en "energi" eller noe i kornsirkelen.
http://www.aftenbladet.no/nyheter/lo...n-3257273.html
Vis hele sitatet...
Der min mor kommer ifra, så får man det beste mobilsignalet, hvis en står på kjøkkenbordet. Så etter denne slutningen her, så har min mor vokst opp med energikjøkkenbord!

Massemedia har en lei tendens å koble ting, som oftest ikke hører i sammen, til noe som kan ligne en konspirasjonsteori!



Sitat av swember Vis innlegg
mange er såklart menneskeskap, men ikke alle. hvordan kan de lages så gigantiske uten at noen merker noe, på bare få timer? noen er tilå med så avanserte at ikke datamaskinen kan lage mønsteret engang. når det er høysesong så lages det titals om dagen. sikrlene er helt symetriske og kornet er ikke engang knekt.

det er masse å fortelle om dette, anbefaler deg å se dokumentarfilmer.
trur absolutt på at dette er noe vi ikke kan forstå.
Vis hele sitatet...
Har du prøvd å spille dataspill? Datamaskinen tegner mønstre, som er tusenener til millioner ganger mere avansert, fra 60 til 120 ganger i sekundet. Og det ofte uten og hakke/lagge!

Sitat av Yalla Vis innlegg
Det jeg lurer litt på er hvordan kornstråene får denne bøyen? Disse "leddene" de snakket om at var varmeutviklet, er ikke de vanlige på kornstrå?

Hmm er litt interessant, kveldens episode har hvertfall ikke overbevist meg om at det er noe "mystisk", tvertimot.
Vis hele sitatet...
Tror ikke det har noe særlig med varme å gjøre! En ser forandringer ved 45o C, og da koagulerer de fleste proteinene, hvis dette ender oftest opp med at planta dør, eller feller bladet o.l. Da det oftest er spalteåpninger o.l. som er skadet.