View Single Post
Sitat av drewjuice Vis innlegg
Dette er i all hovedsak et problem så lenge folk lar være å vaksinere seg. Mutasjonene oppstår når viruset blir "festet" til celler, og det oppstår "feil"/endringer når nye virusceller "printes". Flere smittede = større sjanse for mutasjoner, rett og slett fordi mer virus produseres. En høy grad av vaksinasjon = færre smittede = færre mutasjoner, fordi mindre virus produseres. Delta-varianten kunne vært unngått om vaksinering hadde begynt tidligere. Da hadde ikke dette vært et tema engang?

Så lenge vi lar mutasjonene fortsette å skje vil det være gunstig for viruset å få mutasjoner som gjør det mere levedyktig også blant vaksinerte. Da er det ekstra synd at folk ikke gidder - det kan potensielt være med å sørge for at dette drar ut mye lengre enn det må. Spesielt land som USA, der halvparten vaksinerer seg og den andre halvparten finner på alt mulige rare grunner for å la vær, kan ødelegge mye her.

“Having half the population vaccinated and half unvaccinated and
unprotected — that is the exact experiment I would design if I were a devil and trying to design a vaccine-busting virus.” - Dr William Hassertine
Vis hele sitatet...
Nettopp, og derfor er det viktig at man faktisk klarer å påvirke de på den andre siden. Det er det jeg prøver å få frem her, at for at man skal klare å påvirke de som er skeptiske, så må man være mottakelig for konstruktiv kritikk i forhold til hvordan man kommuniserer. Jeg har tatt vaksinen selv, og mener at det er det aller beste vi kan gjøre i den situasjonen vi er i nå, men jeg blir oppgitt av hvordan folk her fremtrer i sine forsøk på å debattere med de som er skeptiske. Jeg mener at det å få frem nyansene på begge sider er imperativt for å klare å påvirke folk som ikke utelukkende baserer seg på at det majoriteten mener er sant. Det er ikke rart folk blir skeptiske når samtlige her får det til å høres ut som at det er den største selvfølgelighet at vi har tatt rett valg.