View Single Post
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Sitat av stepry Vis innlegg
Et spørsmål jeg selv lurer på er følgende; Vi vet at vaksinerte kan spre viruset videre, og i følge denne studien som ble utført i 2015, så hevdes det at vaksiner med denne svakheten kan være farlig ved at viruset kan skape langt mer potente/ondartede varianter av viruset. Covid-vaksinen faller innunder kriteriene gitt i denne studien. Hva er deres tanker om dette? Kan det være at vi gjør oss selv en bjørnetjeneste? Noe som er verdt å snakke om?
Vis hele sitatet...
Jeg hørte det samme argumentet i et klipp på YouTube fra Joe Rogan. Han har en notorisk historie med å plukke opp synspunkter og deretter argumentere for de, for å etterpå samtidig også fortelle at han overhodet ikke vet noe som helst. Når det kommer til vitenskap og vitenskapelige artikler kan det være greit å ha i mente at en vitenskapelig artikkel med sine påstander alene sjelden betyr "og slik er det. Basta bom". Vanligvis dannes det et konsensus igjennom mange publiseringer som bygger og danner diskusjon igjennom tidligere publikasjoner. Jeg sier ikke at alt han sier eller påstår eller får av informasjon fra randoms er kategorisk galt, men ville vært skeptisk uten et vitenskapelig konsensus. Hans uttalelser vil i alle fall ikke påvirke meg og mitt handlingsmønter.

Men jeg lurer litt på hva det er som er argumentet her, spesifikt: "Vaccines that keep hosts alive but still allow transmission could thus allow very virulent strains to circulate in a population." - hva er det vi trenger da? Vaksiner som ikke holder folk i live? Eller la være å vaksinere og la folk dø, til det ikke lengre er folk som dør? Vaksiner som gjør at folk ikke smitter? Ja, det høres ikke dumt ut og jeg tror ikke at vi har fått en vaksine laget med det premisset om at den skal tillate mer smitte. Hadde vi hatt en vaksine som eliminerer smitte, så hadde den sannsynligvis også vært på markedet og i bruk.

Uavhengig av om viruset sprer seg igjennom en vaksinert smittende befolkning, eller en uvaksinert smittende befolkning så vil mutasjonen foregå åkke som. Dess lengre tid viruset har på å smitte og kopiere seg selv, dess flere mutasjoner vil man se. Suksessfullt smittende varianter som har god tid til å brygges, vil sannsynligvis danne grunnstein for nye varianter, og det er neppe en veldig kontroversiell påstand. Konklusjonen jeg trekker av dette er at antall smittetilfeller må ned, og tiden viruset får på seg til å smitte må også ned. Vaksinasjon og mindre antall nærkontakter og mer bruk av masker, er fortsatt ikke motstridende tiltak av hverandre.
Sist endret av m0b; 7. august 2021 kl. 01:18.