View Single Post
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Ja, jeg skal ikke late som jeg er en veldig flott fyr å debatere med. Og jeg har en tendens til å være veldig bastant. Jeg er ikke veldig god på statistikk og regning nei, men utifra statistikk som er lagd så klarer jeg ikke helt se alvorlighetsgraden for en gjennomsnittlig person i vesten.
Vis hele sitatet...
Det er flere problemer som gjør det veldig vanskelig å diskutere med deg, men at du er sta og bastant er i grunn ikke et av de. Det viktigste problemet er at du tilsynelatende er uvillig til å diskutere seriøst. For eksempel over her: Du baserer et resonnement på statistikk. Sier du. Kult, få se på tallene og kildene dine! Det er ikke nok for meg å vite at du har hentet tall fra FHI - jeg må vite hvilke tall. Og jeg må vite hvordan du bruker de. Tall kan finnes opp, tall kan misforstås, tall kan leses i feil kontekst - statistikk er et ganske stort fagfelt... Jeg vil saumfare konklusjonen din og undersøke om den faktisk følger av premissene.

La oss anta at du faktisk har tall fra FHI som du hevder. Jeg har også sett hva FHI sier om vaksiner, og de påstår at vaksinene reduserer smitte. Altså må enten du eller FHI ha misforstått tallene til FHI, og da er det ganske naturlig å anta at det er deg. Dette innrømmer du jo selv også; du har ingen fagkunnskap, du vet at FHI har det, og du stoler tydeligvis på tallene deres - men ikke tolkninga deres av de..? Å kalle det arrogant er en underdrivelse. Hvordan får du dette til å gå opp? Dersom du hadde vært villig til å diskutere seriøst, så hadde du gjort det enkelt for meg som leser å ettergå resonnementet ditt! Du hadde gitt meg akkurat hvilke tall du har sett på, og du hadde gått gjennom de og forklart hvordan bildet du har dannet deg har oppstått hos deg. Det har imidlertid vært nesten umulig å hale noe håndgripelig ut av deg. Hvorfor? Du skriver gladelig side opp og side ned, så det er ikke som om du ikke orker eller gidder.

Det andre problemet er at du ikke bare er uvillig til å endre syn i møte med fakta, du er uvillig til å fortelle hva som skal til.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Hva med dette: gi oss dine konkrete krav for at en vaksine er verdt å ta, og så kan vi ta det derfra.
Vis hele sitatet...
Dette er et betimelig spørsmål som virkelig fortjener et svar! Men det blir møtt med øredøvende taushet. Hvorfor? Mitt inntrykk er at du har bestemt deg for å aldri ta denne vaksina uanfaensett og vil kjempe til siste patron totalt uavhengig av hvilken dokumentasjon som blir fremlagt, men at du samtidig ikke vil binde deg til å si det. Og det er fryktelig frustrerende! See, hvis jeg vet at du ikke er kapabel til å endre mening, så gidder jeg heller ikke å prøve å besvare spørsmålene dine. Hva skulle liksom poenget med det være? Når du på den ene siden gir uttrykk for at du er interessert i debatt, og folk legger tid og innsats i å besvare innvendingene dine, mens du egentlig har bestemt deg og aldri vil endre mening uansett så er det vanskelig å ikke la seg provosere.

Sitat av Quakecry
Kanskje jeg er litt trass?
Vis hele sitatet...
Ja. Ja, oppførselen din minner om trass.
Sitat av Quakecry
"https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(21)00947-8/fulltext"
Ja. Jeg betviler ikke det som står der. Det jeg undrer over er hvor effektiv den er på å hindre smitte. Altså uavhengig om du har symptomer eller ikke. Kan dette gjøre så ytterlige mutasjoner oppstår, og gir det en falsk trygghet når det gjelder å spre viruset rundt? Som jeg sa. Det virker så usikkert for tiden.
Vis hele sitatet...
Men det står jo der at den er effektiv mot å hindre smitte. Scroll ned til diskusjonsbiten i artikkelen. Første setning sier at sykdomsforløpet blir mindre alvorlig;
This nationwide observational study, with a median
follow-up period of almost 7 weeks after receipt of the
second vaccine dose, showed high effectiveness of
two doses of BNT162b2, including among older adults,
against SARS-CoV-2 infections and COVID-19 cases,
hospitalisations, severe disease, and deaths.
Vis hele sitatet...
andre setning sier at antallet sykdomstilfeller går ned:
Corroborating the high effectiveness observed, marked declines
in incident cases of SARS-CoV-2 infection were observed
as vaccine coverage increased.
Vis hele sitatet...
Resten av avsnittet forteller at vaksineringsprogrammet ikke bare reduserer smitte, men at når man ser på alle tiltakene under ett og tar høyde for feilkilder, så er det rimelig å konkludere med at vaksina er det mest effektive smittereduserende tiltaket de har brukt og det viktigste steget på veien mot tilbake til et normalt liv:
Although populationlevel vaccine effectiveness data are ecological, and
teasing apart the impact of a vaccination programme
from the impact of non-pharmaceutical interventions
(including a nationwide lockdown) is complex, it is
noteworthy that declines in incident cases of SARS-CoV-2
for each age group corresponded with achieving high
vaccine coverage in that age group rather than initiation
of the nationwide lockdown. These findings suggest
that the primary driver of reductions in the incidence of
SARS-CoV-2 infections was high vaccine coverage, not
implementation of the lockdown. Furthermore, even
after reopenings occurred, SARS-CoV-2 incidence
remained low, suggesting that high vaccine coverage
might provide a sustainable path towards resuming
normal activity. These data provide nationwide evidence
of the beneficial public health impact of a COVID-19
vaccination campaign.
Vis hele sitatet...
Her har tallknusinga blitt gjort av folk du sier du tror snakker sant. Dette er klartekst og klar tale som klart taler for at vaksinasjon reduserer smitte.

Sitat av Quakecry Vis innlegg
Men nå argumenterer du vel nesten litt mer mot deg selv, gjør du ikke? Jeg har ikke kunnskap om proteiner og MRNA og slike ting (og det er jo ganske åpenbart)
Vis hele sitatet...
Hele poenget mitt er at slik du ordlegger deg er det umulig å få helt tak på hva du egentlig mener. Tilsynelatende mener du flere motstridende ting samtidig, og det virker som om du bare hopper over alle de enkle, åpenbare og ubehagelige spørsmålene du får. Jeg kritiserte retorikken din og anklagde deg for å opptre uredelig, og det står jeg ved.

Sitat av Quakecry Vis innlegg
Kanskje jeg ikke skulle sammenlignet direkte med influensa. Skrev også at det er liten tvil om at covid er veldig mye mer smittsomt. Det var mer luftveisdelen av wikipedia-linken jeg tenkte på.
Vis hele sitatet...
Det hjelper jo å være klar på akkurat hva du mener fra børjan, ja. Men nå blir resonnementet ditt at alle virusbårne luftveisinfeksjoner er sammenlignbare og det er kategorisk galt. Etter parametrene dine er ekstremt farlige sykdommer som MERS å betrakte som en slags avart av influensa, noe som er komplett absurd - noe du paradoksalt nok allerede har sagt deg enig i. Altså må du innse at du sammenligner epler og dildoer, og siden vi nå er enige om at denne sammenligninga er ubrukelig - kan vi da legge den bak oss og gå videre? COVID og influensa kan ikke sammenlignes, så hvordan du forholder deg til den ene burde ikke påvirke hvordan du forholder deg til den andre. Enig?
Sist endret av Myoxocephalus; 6. august 2021 kl. 11:50.