View Single Post
Sitat av m0b Vis innlegg
Jeg tok vaksine på tirsdag, det aller tidligste tidspunktet som jeg kunne ta den på. Jeg har ønsket vaksinen. Jeg har håpet på vaksinen og jeg har misunnet de som allerede har fått den. Livet, for meg, handler ikke om å totalt unngå risiko: samtidig som det er viktig for meg å både leve så fritt som overhodet mulig innenfor de rammene og valg som jeg har samtidig som jeg spiller "the long game" - det er ikke bare viktig for meg å overleve akkurat *nå*, men også i det lengre løp.

Har du noensinne i livet ditt mottatt vaksiner før? Visste du hva de inneholdt? Visste du risikoen ved å ta de? Hadde du noe valg? Tok du de, og mest av alt i hvor stor grad følte du deg krenket for at du har blitt fortalt av staten ditt eget og menneskehetens beste? Eller enda verre, i det hele tatt før du kunne kommunisere eller uttrykke deg?!?! Du har veldig sannsynligvis blitt vaksinert for tuberkolose, stivkrampe, røde hunder, poliomyett, meslinger, kusma, difteri bare for å nevne noen passelig obligatoriske. Har du hørt noe spesielt om disse de siste X antall årene? Hva kan være grunnen til det?

Bruker du bilbelte? Hvorfor? Tar du andre hensyn til risiko? Din egen? Andres? Hvorfor? Er absolutt alle dine vurderinger kun basert på informasjon du koker opp i din egen skalle eller besitter du konsepter der hvor det eksisterer en verden der du kanskje skulle hørt på andre enn deg selv? Kan det faktis tenkes at, GUD FORBY, STATEN vet bedre enn deg?!

Jada. Det er moro å ha rettigheter og det er kult å kreve de og det er sikkert kjempemoro å leke martyr. Men når alt kommer til alt, og skruene virkelig strammes til og du ligger der og gisper etter både pust og vaksine så kommer du til å dø. Det er ikke hyggelig å fortelle et annet menneske det, og det er sannsynligvis veldig lite hyggelig å få høre det: men det vil faktisk for oss alle være et bedre resultat enn at du smitter videre. Skal vi virkelig måtte ta distansen enda lengre? I sum av summarium vil dine skjødesløse handlinger til slutt affektere andre mennesker, som ikke er så aksepterende for det faktum at du påvirker deres sannsynlighet til overlevelse. Dét trenger ikke bli et veldig pent syn.

Ta den jævla vaksina og hold kjeft, for dette vet verken du eller jeg hvordan kommer til å ende. Enkelte hendelser i menneskets historie er faktisk mer farlig og seriøs enn andre, og da kan det være verdt vår felles organisme å legge bort lekene og faktisk spille på lag selv om man ikke forstår planen til det fulle. For fuck sake. Den fantastiske tankesmia du er en del av har allerede drept folk jeg kjenner, ikke faen i helvete om jeg lar det gå uimotsagt! Kalkulert ville jeg ofret hundre av deg for én vaksinert.
Vis hele sitatet...
Stiller meg helhjertet bak dette innlegget. Jeg er all for å tenke selv, og mener absolutt ikke at det er en praksis man skal legge bort i krisetider - tvert imot! Men den latterlig pubertale opposisjonen til staten og storsamfunnet, som man kan dille med nettopp fordi man sitter i et samfunn som passer på at man har gode helsetjenester med kapasitet til å holde deg trygg... herregud, det er så banalt. Vi kunne ledd av det (og det gjør vi også), men som m0b sier så er det jo farlig. Vi har kontroll på dette fordi de fleste av oss er ansvarlige voksne, men det er en skjør kontroll, og det skal ikke så mange vrange tenåringsvoksne til før det glipper.

Som om ikke du ville ligget der og ropt på pappa staten og mamma helsevesen og forventet å bli tatt vare på når du ikke får puste. Spørs om du hadde vært så opptatt av uavhengigheten din da. Lett å være rebell når man har andre som passer på at du ikke opplever reelle konsekvenser av valgene dine.

For all del, oppfør deg som en priviligert drittunge, det er din grunnlovsfestede rett. Men for din egen skyld bør du slutte å misjonere for synet ditt. Det er vår ansvarlighet som redder deg.
Sist endret av *pi; 6. august 2021 kl. 10:12.