View Single Post
Sitat av Kaunda
Jeg tar kritikk for å ikke godt nok på bølgelengde. Det blir nok endel spissing av argumentasjoner på nettet slik. For de som har valgt side, ser jeg at argumentasjonen ikke blir tilstrekkelig. Til det har vi politi og behandlingsopplegg.

Den store misforståelsen du argumenter for, er at det er mulig å bruke narkotika fornuftig. Dette blir aldri riktig, annet enn for de aller yngste. Jeg har ikke tall på hvor mange jeg har møtt som har snakket om denne kontrollerte bruken. Endel år senere er kontrollen likevel vekk. Og for all del, noen har også denne kontrollen endel år senere. Noen slutter også. Men for meg er skjebnen til de som ikke klarte å bruke det "kontrollert" alt for trist til å akseptere at noen skal "berike livet sitt" med narkotika.

Slik tankegang er utrolig egoistisk i mine øyne. Din "berikelse" er kompisen sin tragedie.

Og slik "berikelse" dreier seg i bunn og grunn ikke om annen enn å døyve livet og virkeligheten. Som om livet og virkeligheten trengs å endres eller døyves?
Vis hele sitatet...
Er det ikke egoistisk å drikke alkohol og? Regner med at du er avholds siden du ser sånn på det? Din fredagsflaske med vin kan være kompisen din sin forbannelse vet du

Stemmer, det er klart argumentasjon ikke vil omvende noen til å si "greit, jeg legger alt på hyllen ". Men det derimot saklig, god og konkret argumentasjon kan gjøre er å påvirke bruksmønsteret, og hvilken stoffer som blir brukt. I tillegg kan riktig veiledning redde liv dersom man vet hvordan man skal vite at man f.eks får PMA istd MDMA, eller hvilken stoffer man ikke må kombinere osv. Dette er mye bedre enn å si "drugs are bad m'kay", som kun hjelper de som er avholds å distansere seg enda mer fra de som velger å bruke.

Etter at jeg begynte å lese på forum som dette og tilegne meg skikkelig informasjon om narkotika droppet jeg f.eks helt amfetamin. I tillegg drikker jeg ekstremt skjelden, og sammenlignet med andre på min alder relativt lite. Jeg kan trygt si at jeg har et langt mindre belastende psykisk og fysisk rusbruk enn de fleste som drikker seg sørpa 1-2 ganger i uken. Noe som forøvrig er sosialt akseptert.