Tråd: Bli rik?
View Single Post
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Taurean Vis innlegg
Men 1 greier det! Og det er ikke ensbetydende med at, hvis du IKKE greier det, så er du ute av gamet for alltid.
Vis hele sitatet...
Nei, men i den tida du har brukt på å skaffe deg gjeld til businessen din har eg hatt en behagelig halvmillion i året eller meir, og 8-4 jobb.
Sitat av Taurean Vis innlegg
For å få pengene til å flyte til deg, så må du på en eller annen måte tilby noe som noen vil ha.
Vis hele sitatet...
Du fann ikkje ein betre klisje?
Sitat av Taurean Vis innlegg
Det høres jo ikke ut som jobb, det du har. Det høres ut som fritid, en livsstil som du har innfunnet deg med. Og det høres jo ut som at du lever i en drøm.
Vis hele sitatet...
Det er det eg har prøvd å fortelje til deg; ein jobb der utdanning er påkrevd er stortsett ikkje det samme som det du antar alle jobber med. Det er langt meir kreativt og utfordrande.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Men er du økonomisk uavhengig? Hvis jobben din forsvant, og du og samboeren (om du har) stod jobbløse, hvor mange år kunne dere leve på rikdommen dere har? Har dere noen passive inntekter?
Vis hele sitatet...
Om jobben forsvant? Eg søkte ny jobb for to månader sidan. Det var å sende CVen til første og beste firma, og få tilbod etter ei uke. Eg kan få ny jobb i morgon om eg har lyst.

Og eg kan greie meg ~2-3 år på det eg har på konto med dagens livsstil, og antakeleg 5+ år om eg måtte.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Hvis jeg oppretter et selskap - "Emil's entreprenør". Jeg finner en eiendom, analyserer og henter inn priser på alt som skal til for å bygge et hus på den tomta. Jeg legger frem hele prosjektet til investorer som vil være med på prosjektet. Selv har jeg ikke en krone investert i noenting. Huset blir bygd, solgt og jeg sitter igjen med en viss sum penger.
Vis hele sitatet...
Kva om renta sprett opp med 5% medan du byggjer huset. Då sit du med eit lån som potensielt sett er større enn verdien på huset, og er i nett samme situasjon som ein som har mista jobben - om ikkje verre. Jobb har ekstremt låg risiko i Noreg, på grunn av låg arbeidsløyse og generelt godt sosialt sikkerhetsnett for arbeidstakarar.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Men det finnes mennesker som får det til, både med eiendom og hus, og med alt mulig annet. De vet at det finnes et marked for det de skal skape.
Vis hele sitatet...
Nei, dei har penger i utgangspunktet. Det er hovudskilnaden. Eg og du vil aldri få lånet som er nødvendig for eit slikt prosjekt, fordi vi ikkje har eigenkapital. Har ein ti millioner kan ein tene bra på å kjøpe ein bygård og leige ut. Eg har ikkje ti millioner; eg kan ikkje gjere det.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Jeg velger å ikke se på den linken, for jeg planlegger ikke å bli som de der, utfra å dømme navnet på linken.
Vis hele sitatet...
Du er ein av dei, anten du vil eller ikkje. Det er tydeleg ut frå argumentasjonen din.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Du kan leve akkurat slik du måtte ønske, men du må fremdeles møte opp på jobb på et visst tidspunkt.
Vis hele sitatet...
Dei siste par åra har eg hatt ei frihet til å møte på jobb omlag når eg møtte ønske, utan spesielt mykje klaging. Kreative jobber har stortsett fleksitid.

Sitat av Taurean Vis innlegg
Forstår du at det er noen over deg som tjener veldig mye mer penger enn deg, på din jobb? Tenker du på det? Kunne du tenke deg å ha stillingen over deg?
Vis hele sitatet...
Forstår det veldig godt. Har nettopp tjent inn en million for firmaet. Og fått 100k av det sjølv. Og nei, kunne aldri tenkt meg ei leiarstilling.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Flaks er et begrep som brukes innen gambling. Suksess innen finans har ingenting med flaks å gjøre, tror jeg på.
Vis hele sitatet...
Og forbausande mykje innan finans har element av gambling i seg. Du gambler på at oljeprisen ikkje går ned, at oljerigger ikkje synker, at ingen finner opp fusjon i mårra...
Sitat av Taurean Vis innlegg
Begynner å bli lei av at du legger ord i kjeften på meg, som ikke er sanne. Det sier mer om deg enn om meg.
Vis hele sitatet...
Kva ord er det du snakker om?