View Single Post
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Han er bestekameraten min og jeg vet ikke åssen han skal klare seg aleine. Blir også å måtte ofre alt i mitt liv jeg har jobba for. Fresh jobb, digger plassen vi bor, får nedbetalt gjeld og bøter siden vi er to om husleia, har selv blitt rusfri av å bo her og jeg spyr nesten bare av å tenke på å bo i byn igjen nær min fucka familie og slange junkie venner.
Vis hele sitatet...
Hvis du har en fresh jobb, hva er problemet med å skaffe en kjeller-/hybelleilighet for en periode og fortsette i stillingen, med kompisen din litt på avstand? Dere kan jo fortsatt holde kontakt. Hvorfor må du absolutt tilbake til akkurat samme by, full av junkie-venner? Med en god jobb har du gjerne referanser til å etablere deg et helt annet sted.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg skjønner at han høres ustabil ut og det er han forsåvidt siden han glemmer medisinene iblandt. Men ikke noe værre enn det med stemmene. Er det farlig å leve med schizofrene "bare" fordi de har/hatt voldelige episoder i rus? Fuck mann jeg blir mindfucka selv. Føler sjæl at jeg utsetter meg for potensiell fare, men så føler jeg at jeg er paranoid og dømmende, han er jo min beste venn, egentlig den eneste jeg føler jeg har, vi har det drit bra, men det var i og for seg han fra avissaken som stakk ned kameratene sine også.
Vis hele sitatet...
Greia her at han allerede har utvist voldelig atferd og derfor sannsynligvis er tilbøyelig til å gjøre det igjen. Dette handler vel så mye om personlighetstrekk som psykotiske episoder. Det finnes folk som er psykotiske konstant uten å være voldelige. Om han er en så god venn burde det gå an å forklare at du føler deg utrygg pga. nevnte situasjoner og manglende medisinering. Si evt. du også har ditt du sliter med, noe som faktisk stemmer pga. han (men ikke legg det frem sånn). Denne personen er ikke ditt ansvar, og kan ikke hjelpes med mindre han ønsker det selv.

Verden er ikke svart/hvitt, det finnes nyanser av grått og alltid mer enn to valg. Kom deg ut og vekk. Sånn det fremstår nå har du etablert deg et rusmiljø-light utpå bygda, noe som sikkert er bedre enn før. Neste steg kan jo være å fjerne seg hakket mer fra nevnte miljø og kanskje også få det enda bedre.