View Single Post
Trådkutter
zykonaut's Avatar
151
Jeg tok opp en god rekke fag fra VGS i fjor og året før. Fagene jeg hadde "muntlig praktisk" eksamen i (eks: naturfag) gikk veldig greit - disse henger jo mye på dine egne kunnskaper i presentasjon så vel som fagstoffet selv. Det var en liste med tema man kunne bli trukket tilfeldig opp i. Ut i fra det jeg husker var hvert tema tatt ut i fra de store kapitlene i boka. Jeg kom opp i noe sånt som radioaktivitet og stråling (husker ikke presist hva kapittelet het, men det var dette det gikk ut på.)
Jeg vil si at det ikke er så vanskelig å lese seg opp i alle de fagene på egenhånd, bare du tar deg god tid til det, med ett unntak - matematikk - hvor jeg personlig skulle ønske at jeg hadde hatt en lærer eller god venn som konsultent.
Kort sagt: Muntlig/praktisk eksamen - veldig enkelt så lenge du har lest bøkene. Skriftlig - vurder å søk hjelp til å lære stoffet.

Noen andre tips jeg kan gi er;
- Under muntlige eksamener kan det føles som om sensor og eksaminator spør eller graver veldig, men dette er kun fordi de vil du skal gjøre det bra og det gjenstår en del av fagstoffet du ikke har forklart godt nok for de høyere karakterene.
- Om du har spesifikke spørsmål angående faget kan det lønne seg å ta en telefon til eksamenskontoret, dette er særlig lurt etter du har fått informasjon angående eksamen de nærmeste dagene mot datoen.

Til sist, dette er ikke uoverkommelig i det hele tatt TS. Du klarer det om du vil, det er bare en litt drøy prosess som kan virke litt Kafkaesk til du først blir ferdig med det og ser at det faktisk ikke var så ille. Lykke til.
Z