View Single Post
Trådstarter
19
Ok, takk for gode innspill. Kjører gass til kokeapperat, Diesel til oppvarming og vannkoker eller gryte med vann til fotpumpedusj. Da er det ikke så mye igjen som krever strøm. solceller må jo være veldig gunstig så langt nord om sommeren. Problemet er jo vinteren, da. Kommer ikke på noen bedre løsning enn aggregat, lithium batteri og en kraftig lader, men sikkert fortsatt mye som går til svinn. Disse blybatteriene egner seg vel ganske dårlig til opplading fra eksternt 240v uttak. Vet ikke helt hva jeg snakker om. Er derfor interessert i innspill til hvor jeg kan lese meg opp på elektronikken, AC/DC etc. Ser for meg et sikkringsskap, gjerne med en switch som kan bestemme om jeg skal bruke batteri eller eksternt strømuttak, hvis jeg har lyst til å kople meg på når jeg ikke er "stealth". Gjerne også en switch for solcelle lading eller 240v lading, da trenger jeg gjerne en litt mindre kraftig lader hvis jeg går for bly batteri siden det lader saktere. På den måten kan jeg planlegge turer på vinteren hvor jeg ofte kommer innom plasser hvor jeg kan hekte meg på 240v eksternt. Kanskje gå for litt ekstra batterikapasitet. Hvor kan man stoppe lovlig å lade 240v bortsett fra betalte campingplasser?