View Single Post
Fast IP-adresse

For noen år siden fikk jeg opplyst fra min leverandør at IP-adressen skulle være stabil (fast) til tross for bruk av DHCP.

Etter å ha fått noen ubehagelige overraskelser hvor jeg fikk tildelt ny IP-adresse bestemte jeg meg for å bestille fast IP. Det skal sies at de gangene det skjedde var det i forbindelse med arbeid i sentral eller i nettet. De fleste gangene skjedde dette også uten forvarsel. For fast IP betaler jeg 10 kr per måned som egentlig ikke er noen upris.

Etter det har jeg levd relativt lykkelig med min fase IP-adresse. Helt til nå. 15. mai fikke jeg nemlig en SMS-melding fra min leverandør om at det vil bli utført arbeid i fibernettet, og at det ville medføre at jeg får tildelt en ny fast IP-adresse. Arbeide skulle utføres fra mandag 20. kl 00:00 og vare i inntil 6 timer. Flott, tenkte jeg. Da har jeg rikelig tid til å gjøre forberedelser med endringer i DNS og brannmur. Nå trenger jeg bare å kontakte leverandøren for å få oppgitt min nye IP-adresse.

Det skulle vise seg å være ikke helt enkelt. Operatøren på 1.-linje kunne som forventet ikke svare på det, men den hyggelige damen lovte å kontakte en tekniker på 2.-linje for å få svar. Hun ringte meg kort etter for å fortelle meg at dessverre, det er ikke mulig å vite IP-adressen på forhånd. Da stoppe det litt hos meg, hvordan er det mulig? Jeg har en spesifikk MAC-adresse på min ruter hjemme. Hvilken fibersnor som er min på sentralen og hvilken port på fiber-switchen den går inn på er kjent. Jeg går ut fra at jeg ikke er alene om å betale for fast IP-adresse. Hvordan er det da mulig å neglisjere en hel gruppe brukere som faktisk betaler for dette?

I ren frustrasjon skrev jeg et innlegg på Facebook-siden til Altibox om hva jeg synes om saken. Her er en direktelink til innlegget:
https://www.facebook.com/Altibox/pos...57242511499308

Jeg har fått vite at denne omleggingen er en del av en større reorganisering av nettet som gjøres av Altibox. Jeg er interessert i hvilke erfaringer andre i samme båt har. Være fri til å kommentere.