View Single Post
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Eller så kan man legge litt innsats i å lære seg disse greiene. Du trenger ikke dra lenger enn over grensa til Sverige før det er fullstendig lovlig å koble stikk og lysbrytere helt selv. Det går faktisk helt fint. Isteden for å hylle elektrikerfaget som uforståelige svartekunster og be alle de uinnvidde holde seg langt unna, så kan man forsøke å svare på de spørsmålene som dukker opp med et åpent sinn. For det er faktisk ikke veldig vanskelig å gjøre enkle ting uten å trå fullstendig i baret, selv om selvhøytidelige og arrogante elektrikere liker å gi inntrykk av noe annet. Jeg veit det ikke gjelder alle, men jeg vil påstå at yrkesgruppa er prega av tidvis litt vel høye tanker om seg selv, og dertil litt vel lave tanker om utenforstående.

Man kan alltids snakke om at rus kun skader en selv og alt det pisset der, men det stemmer jo ikke! Det er i alle fall nok av pårørende her på bruket som er ganske uenige. Det er lurt å ligge unna elanlegget, og det er lurt å ligge unna heroin - ja. Men folk rører begge deler likevel, og da er det vel for faen best at de får litt innsikt i hvordan det skal gjøres riktig? Eller, i det minste, marginalt mindre livsfarlig?

Når man spør om grunnleggende elektro på et forum møtes man ofte med forakt. Når man derimot spør folk ansikt til ansikt, så møtes man gjerne med litt mer forståelse - da sørger den gamle onkelen som kan disse sakene for å gi de riktige formaningene, men han svarer faktisk på det du lurer på. For å få et fornuftig svar på et forum må man ha beveget seg et lite hakk over stadiet for total newbie, og det er fryktelig synd - ikke alle har de nødvendige ressurspersonene i omgangskretsen.

Siden vi nevnte sikkerhet og brannfare og denslags vil jeg trekke frem ett aspekt til ved saken: De ferdighetene du trenger for å identifisere en subtil brannfelle er akkurat de samme ferdighetene du trenger for å fikse disse greiene på en trygg måte. Hvis holdninga di bare er at du ikke skal kødde med strømmen, så kan du fort overse noen heller ubehagelige overraskelser i et gammelt hus. Jeg har plukka ned ganske mye kreativt etter forrige eier som så fint og fungerte greit, men som viste seg å være ganske livsfarlig.

Så, trådstarter! Her er hva du skal gjøre. Først skaffer du deg montørhåndboka. Den er liten, kommer i praktisk lommeformat og dekker det meste på en svært forståelig måte. Hvis du lever med litt produktplassering skal det visstnok være mulig å få den gratis også, men det har jeg ikke selv testet. Deretter skal du skaffe deg et multimeter. På dette multimeteret skal du bli godt kjent med funksjonene for å måle spenning og strømgjennomgang (pipefunksjonen). Leksa di er å søke opp dette selv og prøve deg frem. Hadde du hatt et multimeter og visst hvordan du brukte det ville aldri denne tråden ha dukka opp, for da hadde du vært i stand til å identifisere både lederne dine og duppedittene du vil koble på de.
Vis hele sitatet...

Nå fatter ikke jeg hvorfor du sammenligner narkotika og elektro, det er to vidt forskjellige tema. Greia er at konsekvensen er stor om det går galt og man ikke bare skader seg selv om det skulle brenne slik man gjør om man tar dop. Så syns ikke sammeligningen din passer sammen.

Hva som er lov å gjøre selv i Sverige har ingen ting å si på denne saken. I Norge har vanlig mann i gata kun lov å koble opp lampett og koble til taklamp til takboks med DCL kontakt. Og det er en grunn for dette. Brenner det ikke alt for mange branner i Norge fra før ? Når man har null forståelse av elektro holder man seg unna enkelt å og greit. Jeg har ingen intressse å hjelpe TS med å gjøre dette rett, selv om han får det på sølvfat kan det likevel gå feil.