View Single Post
Sitat av Jorg Vis innlegg
Jeg klarer ikke helt å forstå hva du skal med disse nye sensorene, iallefall ikke før du har prøvd løsningen til vidarlo med å forbedre konduktiviteten og dermed gjøre platen mer sensitiv, noe som var ditt opprinnelige problem. Det blir jo ikke lettere å demontere alle sensorene og deretter installere nye når du allerede er såpass på gyngende grunn med nåværende elektrokunnskap.

Og omfattende?? Er snakk om å lime fast litt kobbertape
Vis hele sitatet...
Nei altså, en rep. av gjeldende sensor er bare en quick fix så jeg får spilt nå. Fant ut at de vil uansett ikke være sensitive nok for høylevel spilling og da havnet jeg ned i et rabbithole av youtubevideoer, reddittråder og discord kanaler hvor jeg da endte opp med å bestille sensorer ment for japansk arkadespill. Prisen var overkommelig, rett over 200kr så skulle jeg fucke de opp er det ikke verdens undergang.

Litt av sjarmen med dette prosjektet har egentlig vært at jeg nå har lært mer om elektronikk på noen uker enn jeg har hele livet, med motivasjon kommer læring.

Kan forøvrig oppdatere tråden litt, hadde noen minutter i går kveld å pusle litt igjen.

Kobbertape løste ikke problemet. Stusset litt på hvorfor, den ledet godt strøm da jeg testet andre plater. Så første jeg tenkte er at selve fingerplaten er så forbanna skitten at den er helt ubrukelig. Så, hva kan jeg gjøre da som midlertidig løsning, jo lage eget fingerbrett av kobbertapen.

Det jeg derimot fant ut ved en kjapp test er at det ikke fungerer, godt mulig jeg kjøpte feil tape, men den har tydeligvis kun kobber på fremsiden og ikke baksiden (klisteret) og dermed vil ikke føre strøm fra en finger til en annen når de overlapper.

Så, tenkte litt mer og testet litt, for kan det være kablingen det er noe galt med? Tok de mot hverandre og de fungerte fint, hmm.

Etter litt bestemte jeg meg for teste fingerplaten med andre kabler og da fungerte det ganske bra med kobbertape.

Da sto jeg igjen med at det må være kabelen det er noe galt med, så røsket ut ground kablene fra fingermatten, strippet de og utførte test. Da fungerte det med en gang bedre.

Så her er det tydeligvis en dårlig lodding, eventuelt forringet over tid (den er tross alt 15 år gammel).

Så, nå skal jeg lodde fast kablene på nytt til fingerbrettet, men det får jeg nok ikke tid til før et par dager.