View Single Post
Anonym bruker
""
Generert avatar for denne anonyme brukeren
God kveld folkens,

Når jeg var ute og hentet posten tidligere i dag hadde jeg fått et skriv fra det lokale politidistriktet.

For 3år siden fikk jeg betinget fengsel på 14 eller 24 dager (Husker ikke helt eksakt i farten) samt en bot på 8000,- for å ha oppbevart 20g bruning. Jeg tilsto saken med en gang og var svært imøtekommende, med forbehold om at jeg ikke ville uttale meg om andre personer som ble dratt frem i avhøret selvsagt.
Lurer bare kjapt på om de virkelig kan lagre mitt DNA for en så liten fillesak? Blir det noe sak om jeg ikke godkjenner beslutningen, bør jeg snakke med en advokat før jeg gjøre noe som helst? Har tre uker på meg til å svare, og er ikke clean innen den tid om de skulle begynne å knøle og forlange urinprøve osv.
I skriveriet står det følgende:

*Personlia*

Ovennevnte ble ved *distrikt* tingretts rettskraftige dom av *dato* 2014 straffet for overtredelse av straffeloven (1902) § 162 første led. Dette er en overtredelse av en bestemmelse som kan medføre frihetsstraff. I medhold av politiregisterloven § 12 annet ledd nr 1 kan det foretas registrering av *kjønn* 's DNA-profil.

Det besluttes med dette at ovennevnte DNA-profil skal registreres i identitetregisteret (DNA-registeret), jf. riksadvokatens retningslinjer gjeldende fra *dato* 2013.

Bakgrunnen for beslutningen om DNA-registrering er sak *saksnr.* - *Distrikt* politidistrikt.