View Single Post
Anonym bruker
""
Generert avatar for denne anonyme brukeren
100% ufør. Blir aldri frisk. Sykt lav inntekt og regninger begynner å bli vanskelig å få unna. Mistet bostøtte og får ikke gjort særlig med utgiftssiden. Ikke noe luksusliv på noe vis mao.

Som ufør med varierende form og funksjonsevne er det svært vanskelig å få fast deltidsjobb. Har det siste året forsøkt å søke på alt lokalt. Har også droppet innom mange virksomheter og spurt om jobb. Er ikke kresen heller og kan gjøre alt. Problemet er at jeg ikke kan jobbe i noen form for fast turnus/vaktliste eller si ja til å jobbe fast feks 2 dager per uke fordi jeg tidvis er i så dårlig form at jeg ikke kommer meg noen plasser og ikke er i stand til å jobbe.

Har fått nei alle plasser og er rimelig frustrert. For samtidig som jeg får nei, så har flere foreslått at jeg kan jobbe "akkord ved behov for å slippe å få redusert uføretrygd". Mao de vil betale meg under bordet og den dagen de er i beit for folk tenker de at da kan de ringe meg og om jeg er frisk nok til å jobbe så møter jeg og jobber lange dager de dagene jeg er istand til det. Fått tilbud om dette innen håndverk og lager.

Har sagt at jeg gjerne kan stå som potensiell vikar men ønsker å gjøre ting korrekt. Da har de mistet litt tenning. Hva er problemet om de betaler kvitt? Er de redd for at jeg skal få noen rettigheter og utnytte de? Eller hater de arbeidsgiveravgift og tariff og ønsker å betale meg knapper og glansbilder? Ingen av de nevnte noe om timelønn så har null peil på hva de tenker om det og hva som er vanlig lønn under bordet.

Om jeg ikke snart lander en deltidsjobb føler jeg at jeg må kontakte de som ville ha meg til å jobbe med betaling under bordet. Har lite lyst på det fordi det kan skape trøbbel og jeg kan kanskje bli straffet eller miste uføretrygden og den er selve livlina mtp sykdomsbildet.

Kanskje er levekostnadene for høye for uføre her i landet? Har hørt flere som har flyttet til spania og kanariøyene. Ikke spesielt lyst å flyttet fra nettverket mitt men jeg orker heller ikke bli gjeldsslave og er ikke lysten på å bli kriminell og motta sorte penger.

Er det noen som vet ca pris på liten 15-25 kvm studioleilighet i spania i norske områder eller på gran kanaria? Og kanskje også noe om prisene på strøm, internett, mobil og matvarer og medisin?

Noe må skje her, eller så får jeg et gjeldsproblem. Enten må inntekten opp eller så må utgiftene ned og den eneste måten det skjer på er om jeg flytter utenlands.

Er det andre som har vært i samme skvis som har funnet en varig god løsning?