View Single Post
Sitat av commie
Tull og tøys. Om jeg skulle kjøpt meg hasj så hadde jeg ikke visst hvor jeg skulle begynne, og det tror jeg gjelder mange flere. Om jeg kunne kjøpt hasj i butikken eller på polet så ville jeg lett fått tak i stoffet, terskelen for å kjøpe og bruke ville vært lavere siden det var lovlig og fordi jeg ikke hadde trengt å få meg et kontaktnett eller loke rundt akerselva for å få kjøpt det. Hvorvidt mine erfaringer gjelder på samfunnsnivå vet jeg ikke, men jeg vil tro at mange av de samme mekanismene som gjelder alkohol også vil gjelde cannabis.
Vis hele sitatet...
Alle kjenner vel en, som kjenner en, som selger hasj? Ved en legalisering så er det ikke en selvfølge at antall brukere øker. Man trenger ikke bruke hasj, og skulle man komme opp i en situasjon hvor man føler seg presset til å ta ett trekk på fest, så blir man ikke avhengig av den grunn. Denne situasjonen er vel noe de fleste brukere av alkohol har erfart eller bevitnet..

Jeg snakker for all del ikke om å la REMA 1000 stå for utsalget, men mener at praksisen med vinmonopol fungerer, og at vi kunne hatt noe tilsvarende for salg av cannabis. Strengt regulert selvfølgelig. Du som ikke røyker trenger jo ikke nærme deg området, og kan heller ta deg en tur langs akerselva, som sikker er blitt noe fredeligere og roligere da vi ved å legalisere har tatt fra langerne deres største inntektskilde.

Hvorfor tror du at du kommer til å kjøpe hasj dersom det blir legalisert? Da må du, som ikke har noe kontaktnett, oppsøke polet innenfor åpningstiden dems; 09.00-16.30? Dersom du har lyst til å røyke så kan du jo like godt besøke akerselva slik som den er i dag. Akerselva er alltid åpen, er den ikke?

Vi har sikkert begge venner eller bekjente som ikke drikker alkohol eller røyker tobakk, selv om dette er lovlig. Dette er deres valg. Hvorfor skulle dette være annerledes med hasj? Jeg nekter forøvrig å tro at din terskel for å kjøpe og bruke cannabis senkes ved en legalisering. Da syntes jeg du er svak. Den dagen det blir legalisert, så forventer jeg at du har samme standpunkt som i dag, hvis ikke så er du en hykler i mine øyne.

Jeg ønsker å poengtere at jeg aldri ble presset til å røyke hasj, jeg oppsøkte faktisk stoffet på eget initiativ etter å ha lest litt om emnet på forhånd. Jeg kan også nevne at jeg vokste opp i en liten by med ca. 10 000 innbyggere, og tilgangen på hasj var større enn tilgangen på hjemmebrent. Mange av de som solgte sprit hadde også hasj. Andre, hadde også sterkere saker. Disse, forutsatt, at de hadde noe inne, var tilgjengelig stort sett alle dager til langt på natt.

Så det å si at tilgjengeligheten øker ved en legalisering får jeg ikke til å stemme.

EDIT:
Sitat av Kaunda
Tror du de ville solgt mer eller mindre sjokolade hvis det var plassert innerst i butikken?
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke det ville vært noen endring. De som er ute etter sjokolade hadde helt sikkert funnet den.
Sist endret av Thysanoptera; 23. august 2007 kl. 23:09.