View Single Post
Sitat av Dodecha
Kaunda: Det første jeg reagerer på med ditt svar angående økt tilgang = økt bruk er at du sammenligner to helt forskjellige stoffer, du sammenligner et løsemiddel (alkohol)
med cannabis.

Fra farmakologisk syn er det som å sammenligne en skyskraper med en bøffel, men fra spøk til alvor:

Nikotin og alkohol er de to stoffene i samfunnet med høyest kontinuasjonrate, det byr, at de fleste som starter med de, fortsetter å bruke de livet ut, de nøyaktige tallene fra Amsterdam er: 61% og 92% respektivt.
For cannabis er tallet 20%, altså 20% av de som starter å røyke cannabis, fortsetter resten av livet, i Amsterdam.

Tallene, er igjen hentet fra CEDRO rapporten om stoffbruk i Amsterdam, perioden 1987 til 2001, som jeg forøvrig ser på som den eneste relevante rapporten, ettersom Amsterdam er det eneste stedet i Europa (og derfor temmelig beslektet angående kultur, levestandard etc.) som har ordningen med coffeshops.

Hvordan sprittørste folk i ytre skaudal reagerer på et nytt vinmonopol i bygda er så urelevant som det overhodet kan bli. Jeg prøver å holde meg saklig her, men jeg må bare nevne dette..
Vis hele sitatet...
Du mener at cannabis nærmest er å regne som et økologisk kosttilskudd, mens alkohol er best egnet til løse opp maling med. Hørt det før...

Alkohol er akkurat like "naturlig" som cannabis, og har en langt eldre historisk kjent tradisjon enn cannabis. Det første mennesket som ruset seg spiste trolig et gjæret eple. Alkohol oppstår raskt når sukkermolekyler spalter seg ved gjæring.

At kontinuasjonsraten er høyere for alkohol kan sikkert være riktig, men når det gjelder nikotin var det nok riktig tidligere, men ikke i dag.

Nikotin har blitt mindre akseptert i de bredere lag, og svært mange har sluttet. Det er heller ikke lenger lett å praktisere røykingen hverken på skole, arbeidsplass eller uteliv.

Selv i Nederlend er alkohol et langt mer akseptert rusmiddel enn cannabis. At kontinuasjonsraten er høyere for alkohol enn cannabis blir da relativt naturlig.

En annen ting er at cannabis har liten effekt for førstegangsbrukere, mens alkohol vel aldri virker som bra som jomfrufylla. Derfor vil førstegangs cannabisbrukere, som ofte prøver ved tilfeldigheter i tid, sted og de andre tilstede, gjerne ikke få den samme interessen for gjentakelse som ved alkohol.

Hvis du ikke forstår at tilgang på rusmidler styrer mengden, ta dette tankeeksperimentet.
I matbutikken der du handler er alle varer plassert på måter som maksimaliserer din lyst til å kjøpe den, såkalt space management. Tror du det tilfeldig at melke og brød, billig basisvarer som alle "må ha", er plassert innerst i lokalet, mens sjokolade og tobakk er plassert ved kassa i øyehøyde?

Tror du de ville solgt mer eller mindre sjokolade hvis det var plassert innerst i butikken?