View Single Post
Sitat av simen Vis innlegg
Er det noen her som har den nye TV-løsningen til Altibox og har kuttet ut FMG hjemmesentralen? (TV løsningen med PVR i skyen etc)

Ref.#FremtidensTV
Den nye tv-løsningen krever at hjemmesentralen er på nett. Tv-løsningen kombinerer IPTV-signaler og internettrafikk, noe som ikke er mulig dersom hjemmesentralen står i bridgemode. Vil du bruke din egen ruter for å få bedre trådløst nett må denne settes opp som et rent aksesspunkt. Sjekk produsentens bruksanvisning for å se hvordan dette gjøres på din ruter. Benytter du Altibox WiFi Pluss vil denne bli konfigurert automatisk når du kobler den til en Altibox hjemmesentral.


De siste par årene har jeg hatt fiberen tilkoblet direkte i switchen min og separert TV og internett på ulike switchporter, men nå som de nye TV-Dekoderene også trenger internett så antar jeg at det er IGMP proxy som benyttes for å få til dette? Er det noen som kan bekrefte eller avkrefte dette?

Vil det teoretisk sett fungere å fjerne FMG hjemmesentralen, koble fiberen direkte i switchen og deretter konfigurere IGMP Proxy på pfsense firewallen min?
Vis hele sitatet...
Jeg lurer også litt på dette, bare ikke helt det samme som deg da. Jeg fikk nettopp et tilbud på den nye løsningen. Jeg har FMG boksen satt i bridge mode pr. nå. Jeg kjører flere forskjellige serverløsninger etc. hjemme, bl.a. VPN. Den nye TV løsningen krever at hjemmesentralen ikke står i bridge mode. Hvordan kan jeg da fortsette med mine servere etc.? Er det i det hele tatt mulig? Vil det funke å bare sette et annet ipnett på min egen router, enn det som hjemmesentralen bruker?

Hvordan kan jeg løse dette, og hva er eventuelle fallgruver? Jeg antar at de etterhver vil tvinge den nye løsningen på alle kunder uansett, så man kan vel like gjerne tilpasse seg først som sist.