View Single Post
Sitat av Trigger_Dog Vis innlegg
Ser at du refererer til tannleger, leger osv.. hvordan ser du for deg å kunne motivere noen til å ofre så mange år på skole benken, for å kunne kvalifiseres til disse, og andre yrker med lang skole gang? Da er det vel bedre å gjøre ingenting, og leve på gratis strøm, hus, mat, og borgerlønn? Da har mann tross alt mer tid til alt annet?
Vis hele sitatet...
Personlig sett så vil jeg påstå at drivkraften til å ta et slikt langt studie burde overhode ikke være penger.

Samfunnet i dag er såpass basert på materialisme (hovedsakelig penger) som ytre motivasjon at noen faktisk ikke vurderer yrke ut ifra hva man ønsker å gjøre her i verden - det man ønsker å bidra med. Dette mener jeg er helt feil. Ja, det tar lang tid å finne ut av hva man vil, man må lete rundt, prøve og feile. Noen sliter livet ut, andre finner det relativt fort.

Å ha slik ytre motivasjon som hoveddriveren for yrke, så vil kvaliteten på arbeidet gå ned. Folk vil ønske å effektivisere arbeidet og hverdagen sin, og de fleste gidder ikke putte i det lille ekstra som kreves for at det man gjør er "top notch". Jeg liker å bruke dørselgere her som et eksempel: Det er et yrke der hvor mye av lønna er avhengig av resultatet du gir. Det tyr til at folk strekker seg uetisk langt for å få slike salg. Hvite løgner og halve sannheter er key og om man får lurt folk med på ting de kanskje ikke hadde ønsket, så so what? Man får jo tross alt dobbel-trippel lønn for dagen

Jeg mener ikke at alle skal ha prikk lik lønn, da det trengs litt forskjeller for at folk skal ha et fruktbart samfunn å leve i. Men at folk ikke kan dra til tannlegen fordi de ikke har råd? Det er ikke annet enn rottent gjort. Så stem på et parti som velger folks velvære ovenfor profitt. Det er bærekraftig for samfunnet.