View Single Post
Trådstarter
139
Sitat av etse Vis innlegg
Jeg driver selv med utvikling - og hobbyprosjekt/kompetanseprosjektene mine siste par årene har alle vært spillutvikling. Jeg har drevet på med blandt annet Unity og Godot - og ja jeg må skrive noe kode. Men jeg enda ikke kommet til et punkt hvor jeg må lage avanserte algoritmer - og de fleste indie-spill kommer langt uten å være i nærheten av å trenge så avanserte algoritmer som du snakker om.

Noe av det mest avanserte mange spill trenger er kanskje path-finding med A*. Som det finnes utrolig mange tutorials for i både 2D og 3D - og gjerne ferdige implementasjoner du kan kjøpe for et par dollar og dytte inn i spillet ditt.

Noen spill vil kreve slike avanserte algoritmer - og de som trenger det vil typisk gjerne ha en egen ansatt som jobber med disse tyngre oppgavene. Det meste av arbeidet er uansett spilldesign.

Jeg tror derfor det du snakker om er å prøve å løse et problem som ikke egentlig eksisterer. Utfordringene til spillselskap i Norge er ikke utgifter til en spillmotor. Det er rett og slett å få inn nok penger til å kunne lønne ansatte.

Tror kanskje det nærmeste man kommer algoritmer som må kjøres i paralell på GPUen som de fleste spillutviklere kommer borti er shaders. Og der er jo mye av kompleksiteten løst for deg i unity. Så det som er vanskelig med det er egentlig å forstå hva en shader er og hvordan de funker. Og som alt annet er det bare en ny ting å lære seg. Det er ikke egentlig så utrolig avansert når du får hjelp av en spillmotor.
Vis hele sitatet...
A* er jo ganske berømt, men er en hauristisk algoritme en kan bruke hvis en ikke er opptatt av optimal løsning. Ofte må en tune algoritmens paramtre og for å få bedre svar. Hvis en ønsket optimal løsning, så er ikke A* det en burde bruke. Er bra måte å finne øvre grense på da, dvs en kjører mindre krevende algoritme for å få en mer krevende algoritme til å gå raskere.

Jeg tenker egentlig på game engine i form av å bruke maskinressurser på en optimal måte. Er mye avansert som skjer på lavnivå, men tror at hvis Norske selskaper fikk en egen engine så ville en kanskje fått pengeressurser fra f.eks norske stat til å fremskaffe en god enginee.

Er mye endringer i maskinvare og premissene for hva som er bra kode endrer seg. F.eks driver maskinvaren å forutser resultater fra kode (branch predictions i CPU). Er dermed alltids mulighet å komme seg over unity og unreal enginee, gitt nok pengeressurser.

Ved å få game engines spesial laget til Norkse bedrifter, så vil jo jeg tenke at Norske bedrifter kunne ha fått et fortrinn.
Sist endret av itori123; 12. mai 2021 kl. 16:37.