View Single Post
Sitat av Bær Vis innlegg
Dette er en såpass engasjerende tråd og et såpass spennende tema fordi de aller fleste, meg inkludert, er enige med deg, med et stort MEN (å nei). Her tvinges iallefall jeg til å ha to tanker i hodet samtidig, og det er litt digg.

Det kreves ikke mye fantasi for å se for seg scenaroier der MEN-et er større enn imperativet til å ikke banke noen helseløs. Voldtekt, overgrep, kidnapping, fritzl hitler, tortur av dyr osv.

--

Jeg er ikke enig i påstanden at vold aldri er greit, og tenker at en god straffereaksjon er en form for overreaksjon. Men trådstarters overreaksjon var feig og patetisk.
Vis hele sitatet...
Jeg snakket selvsagt om denne situasjonen. Jeg mener forøvrig heller ikke potensiell dødelig vold er en ok reaksjon på de andre eksemplene du lister opp, men det blir en heeelt annen diskusjon.

En straffereaksjon kan ikke måles opp i akkurat samme styrkegrad som handlingen. Den må være sterkere.
Vis hele sitatet...
Veldig spesiell påstand. Bør drap straffes med tortur og så drap, da? Forresten, ikke svar på det. Det er en diskusjon for den famøse dødsstrafftråden. I dette tilfellet ville tilsnakk og en sosial sanksjon (som å bli kastet ut fra festen) vært passende, og trenger man en sterkere reaksjon så anmelder man.

Du ønsker å knuse den personen som tafser på andres kjærester
Vis hele sitatet...
Se, det er det her jeg reagerer på. Overtrampet her var at han tafset på en person, et individ, et menneske, som ikke ville bli tafset på. Ikke at han tafset på en person som en annen person ikke liker at andre tafser på fordi han synes han skal få være den eneste som gjør det. Det er hun som er offeret her, ikke den primitive bøllekjæresten hennes.
Sist endret av *pi; 30. november 2020 kl. 00:07.