View Single Post
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvis poenget er at de som ser urett, skal si ifra og har et ansvar for det - så er jeg enig. Typisk vil det nok være menn som ser det (jeg sliter med å se for meg en fyr tafse på en kvinne med bare kvinner rundt f.eks), men da ser jeg ikke noe spesielt ansvar basert på kjønn der.
Vis hele sitatet...
Nei, ansvaret for å reagere på urett har alle. Men jeg tror menn har mer innvirkning på mannskultur enn kvinner. I typiske garderobeprat"-situasjoner f eks, der er jo naturlig nok ikke kvinner. Typ hytteturen til senterpartigutta, det der hadde jo ikke foregått om det var så mye som én kvinne der. Og spesielt i situasjoner der det er "power play" som er greia, der er det i stor grad gutta man tøffer seg for. Så jeg tror menn har en ekstra mulighet til å endre det, og dermed et ekstra ansvar.

Men for å ta den - det jeg synes var vanskelig, var om man skulle si ifra. Ikke fordi det ikke er riktig å si ifra når noen er ufine mot andre, men fordi man fort kan ende med å kutte beina under kvinnen, og det virker som om hun ikke kan ta vare på seg selv. En slags "knight in shining armor" dog uten volden til TS, og i mitt hode er det innlysende at det fort kan være nedverdigende.
Vis hele sitatet...
Jeg ser hvorfor du tenker det. Spesielt i situasjoner som den denne tråden handler om, der man liksom skal hevnes av kavaleren, og der hensynet til hva hun selv opplever er helt underordnet hans behov for å være ridder. Det er nedlatende. Jeg tenker på det som enhver annen mobbesituasjon, for det er det det er. Ser du noen blir forsøkt mobbet, og vedkommende fyrer av et solid comeback og får satt mobberen på plass, virker et klapp på skuldra og "bra sagt" som en passende reaksjon. Ser du at offeret er ille til mote og ikke er i posisjon til å reagere så passer det bedre å be mobberen kutte ut. Så kan man jo formulere seg som "hva faen er i veien med deg" og ikke "såså, nå må du være snill med småpikene". Satt på spissen, men jeg tror det skal være mulig for en sosialt oppegående person å skjønne når et mobbeoffer trenger støtte og sørge for at rett person blir flau. Man trenger ikke nødvendigvis å lage en scene heller, kanskje et WTF-blikk er nok. I alle fall unngå at mobberen føler seg støttet.

Litt som at jeg har også opplevd grafsing, og for min del var det ikke noe mer enn morsomt. Å innse at noe som er trivielt for en selv er en stor greie for andre er ikke alltid så enkelt. Følgelig har jeg litt problemer med å stille menn til veggs for å ikke forstå hvordan alt er for kvinner, og vice versa.
Vis hele sitatet...
Jeg tror det var noe av det som var bra med metoo, at det avdekket hvor strukturelt og omfattende problemet er. Jeg forstår godt at menn ikke har skjønt greia helt før, jeg tror dere skjønner det bedre nå. At når du blir klådd på så opplever du det kanskje bare som en hånd på feil plass, og det er jo en bagatell i seg selv. Men når det er en del av et mønster så handler det om mer enn den hånda. Plutselig handler det om at du på hvert møte må vurdere om det er verdt det å stikke seg fram, nøyaktig hvordan du skal kle deg på konferanse for å ikke bli kritisert for å være for sexy eller usexy (jeg har fått beskjed om begge deler), om kan kan ta den drinken i baren etter middagen for å diskutere prosjektet mitt med en potensiell sponsor eller om det er å be om bråk. Det ligger i ryggmargen til slutt at det er din jobb å unngå at ting blir ubehagelig. Det legger ganske mye begrensninger på en, mer enn man kanskje er bevisst på selv. Man blir forsiktig, og man mister litt selvfølelse. Til slutt tenker man at jeg er vel bare sånn, jeg er ikke så frampå og tøff.

Samme perspektiv vil gjelde eventuelle tilskuere. Min medlidenhet ligger primært med offeret, men om man plutselig skal gi en masse menn ansvar for å ta situasjonen opp, og følgelig skyld for overgrep i kulturen det kan lede til.. Vel, da får en andel av disse mennene medlidenhet for det også.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i det, det er vanskelig å reagere riktig på sparket. Som myoxo har vært inne på, så er det en del enklere når man har tenkt gjennom det på forhånd, det er derfor jeg tror sånne diskusjoner som dette er nyttige. Det er også mye man kan gjøre i etterkant. Jeg tror jeg hadde satt pris på om en tilskuer kom bort etterpå og sa at han ikke synes det var greit. Det hadde ikke hjulpet på oppførselen til fyren, men det hadde kanskje gjort at jeg tenkte litt mindre på hva som er galt med meg siden dette skjer.

Det er nok her mitt hovedproblem med både ansvar og skyld ligger, generelt er det uakseptabelt å gi noen ansvar for å være født som noe eller være noe (som ikke skader andre).
Vis hele sitatet...
Da tror jeg du forstår meg litt annerledes enn jeg mener. Det handler ikke om noe iboende skyld man har fordi man er mann, det handler om ansvar som følge av mulighet. En kvinnelig sjef har selvsagt større mulighet og dermed ansvar for å påvirke enn en vennesløs mann som ingen hører på har. Men generelt så mener jeg hva menn sier om saken har mer gjennomslagskraft enn hva kvinner sier om saken. Det er så lett å avfeie oss som pripne, frigide og humørløse når vi tar det opp som et problem. Jeg tror rett og slett det er mer effektivt om du tar det opp.

Jeg tror på samme måte at kvinner har mer innvirkning på uheldige sider ved kvinnekultur, kvinne er som kjent ofte kvinne verst. Kronisk norske nordmenn (som det heter) har trolig mer innvirkning på hvilke holdninger vi har til flyktninger, enn de som kommer hit har. Uten at vi skal gå rundt å føle oss skyldige for hvitheten vår av den grunn. Imamer har mer ansvar for å stoppe kjønnslemlesting og tvangsgifting enn prester har. Det handler altså ikke om at man er født med en slags arvesynd festet til kjønnskromosomet her, det handler om at man har mest innvirkning i den gruppen man tilhører.

Problemet dukker opp når det er knyttet til noe medfødt og ikke at man er av en viss alder, der man kan forvente at brorparten av befolkningen evner å skille rett fra galt. Det virker som om en del har en slags konspirasjonsteori om at "gutteklubben grei" styrer verden, og kun andre menn kan overstyre den ved å "ta ansvar" og "være medskyldige om de ikke motsier". Jeg tror verken verden er så enkel, eller at kvinner er så dunkle.
Vis hele sitatet...
At gutteklubben grei styrer verden er en overforenkling, men helt på viddene er den ikke. Mindre og mindre, heldigvis.
Sist endret av *pi; 19. november 2020 kl. 00:22.