View Single Post
Sitat av Junkhead Vis innlegg
Jeg er klar over at man ikke mister uføretrygd viss man flytter til utlandet, men slik jeg har forstått det får man en avkortning i uføretrygd opp i mot levekostnader i det landet man bosetter seg i.

Man oppnår folketrygde rettigheter etter man har bodd en visst antall tid i Norge igjen ( 6mnd eller et år, husker ikke helt) Man mister ikke trygderettigheter for godt
Vis hele sitatet...
Nei det er ingen avkortning i forhold til levekostnadene i landet man flytter til, det er en myte.

Men hvis man har mindre enn 20 års botid i Norge etter fylte 16 år så får man ikke full uttelling på utbetalingene.

Jeg bor selv i Spania og hadde nettopp fått innvilget uførepensjon med ung-ufør tillegget før jeg flyttet.

kontaktet NAV og søkte om eksport av uførepensjon. NAV fjernet da ung-ufør tillegget fra den dagen jeg flyttet men de gjorde også en omregning med tanke på min botid i Norge som på det tidspunktet var 17 år.

Til å begynne med så var utbetalingene veldig lave fordi jeg også var skattemessig bosatt i Norge men jeg har i etterkant fått innvilget skattemessig emigrasjon fra Norge.

Jeg betaler fremdeles 8,2% for medlemskap i folketrygden, er faktisk litt usikker på om det i det hele tatt er nødvendig å være medlem siden jeg er innmeldt i Seguridad Social.