View Single Post
Sitat av Mexxy Vis innlegg
Da er vi delvis enige. Når det kommer til eksemplet ditt på slutten, så har du jo rett, men overdose kan skje hvem som helst,
Vis hele sitatet...
Jeg snakker ikke primært om overdose, selv om det også er et hensyn å ta. Jeg snakker om problemer med pillene trådstarter nevner, og problemene de kan skape. For hvorvidt noen er en "wannabe-narkis"(dine ord) eller ikke, er noe jeg mener ikke alle klare for å vurdere. Du ber nøkterne personer vurdere hvorvidt nære relasjoner har mistet grepet eller ei, det er de etter alle solemerker(og forskning) ikke istand til. Derfor er jeg krass.

Sitat av Mexxy Vis innlegg
Jeg synes bare det er synd at folk med sterk avhengighet må bruke sosialstønaden/trygden sin opp på dritt fra gata når det er folk som sitter på akkurat det de trenger og velger å kaste det (levere inn på apoteket). Om jeg skulle vært skikkelig kverrulant, så kunne jeg sagt at de på apoteket hadde tatt tablettene selv til personlig bruk. Hvem vet. Men det er ikke noe "argument" jeg skal bruke nå. Vi lar det bare ligge sånn som det er nå.

Btw; en allmen lege fortalte meg at jeg hadde bedre kunnskap om psykoaktive medisiner enn det han selv hadde. Kødder ikke :-)
Vis hele sitatet...
Det er flott at du har gjort din lekse, men du kjenner ikke trådstarter - så du kan ikke vite at denne personen har gjort sin hjemmelekse. Ei heller om denne personen er skikket til å skille tull fra behov. Igjen, det er derfor jeg er så krass - du gir råd som om alle innehar kunnskap, og det har de bare ikke.

Sitat av Mexxy Vis innlegg
Jeg ble mest opptatt av at du mente jeg oppfordret til å selge/deale, noe jeg aldri har gjort eller kommer til å gjøre.
Vis hele sitatet...
Mulig jeg var noe hyperbolsk her, men jeg ser ikke den helt store forskjellen mellom å dele ut reseptbelagt legemidler og å ta seg betalt for det gitt at man her ikke aner noe om kunnskapsnivået til mottager.

Sitat av Mexxy Vis innlegg
Nå vet jeg ikke om du har vært i miljøet, men det er vanlig at man hjelper hverandre. Sitter jeg med noe jeg ikke vil ha, eller ha for mye av noe, så kontakter jeg folk som jeg selv vet har interesse og har noe annet de vil bytte bort til meg, eller at jeg bare ønsker å hjelpe noen fra å ligge dausjuk.
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri vært i "miljøet", men det du sier her er også en del av problemet slik jeg ser det. En person med piller til overs kan bli overtalt til at "jeg trenger pillene" for så åt denne vennen deler de ut til andre. Det gjør leddene enda vanskeligere å følge, og jeg mener bare at dette ikke er en god løsning på problemet.

Så det er sagt, har jeg i flere år ment(og stemt for) at de med avhengighet eller andre problemer skal bli behandlet mer verdig enn idag, og møtes med behandling fremfor straff. Men det at man har et system som ikke er perfekt betyr ikke for meg at vi skal gi piller til de med avhengighet eller problemer(vilkårlig, jeg har ingen problemer med f.eks subsidiert for heroin eller andre behandlingsformer). For min del ønsker jeg at vi som kjenner noen med et problem skal stille opp, lese oss opp, og gjøre så godt vi kan for å hjelp de med et problem, men ikke gå igjennom gamle skap som kan inneholde reseptbelagte midler.