View Single Post
Tanken bak denne tråden(som jeg etterhvert håper kan bli stor) er at jeg ofte detter over inlegg der personer spør etter hvordan man lager brownies, kakao og lignende med vår alles favoritt urt Cannabis. Så for å få samlet alle ideer og oppskrifter på et sted tenkte jeg å mekke oppe denne tråden. Håper folk setter pris på det.

For å fortelle litt om meg selv; jeg har fagbrev som kokk og har jobbet i bransjen i mange år. Og ikke for å skryte alt for mye men, jeg kan å lage (god) mat. Etter at kokkeyrket ikke ga meg nok penger på konto eller nok fritid til å gjøre andre ting så har jeg nå trappet litt ned. Men, jeg liker fortsatt å lage mat og da også med cannabis. Noe som gir meg tid til å prøve kule ting.

Vel, nok om meg. Over til tråden. Poenget og håpet er at dette skal bli en tråd med mye gøy, godt og lærerikt. Så derfor tenkte jeg noen "regler" kan komme til nyttte:
1. Følg forumet's egne regler. Lurer du på hva disse er bør du lese første greie i rusmiddelforumet.
2. Prøv å hold et litt høyere nivå enn "kjøp en pakke ferdigmiks på kiwi, bland i urt, stek, ferdig!". Jeg ser helst at folk deler oppskrifter og tips som faktisk er moro og kan stimulere på et høyere nivå.
3. Det er fortsatt lov å søke, godt mulig folk har spurt om det samme som deg før.
4. Bruk hodet før du skriver noe. Blir det for mye piss blir tråden stengt. Det vil vi ikke.
5. Og vi behøver ikke begrense oss til Cannabis-relaterte oppskrifter. Har du noe digg på lur som du vil resten av verden skal smake er du mer enn velkommen til å dele det også
Ja, det oppsummerer det jeg synes er viktig i hvertfall. Det er jo faktisk ikke reglene som er the shit her.

Siden jeg er iniativtaker så burde vel jeg også begynne med en oppskrift eller to

Borwnies(the Moret way):
100 g smør(usaltet sådann, margarin er bæsj)
2 dl sukker
2 egg
3 ss kakaopulver
1/2 ss sterk kaffe(ikke pulver, men væske)
100g grovmalte hasselnøtter
1 dl hvetemel
1 ts bakepulver
1 ts vaniljesukker
5g urt(eller så sterk du liker det.. Denne kaken holder til 5 pers cirka, så du blir nok høy på det)

Rør sukker og 80 g smør hvitt. Resten av smøret bruker du til å blande ut med cannabis hvis du bruker grønt. Er det hasj du kjører kan du bare male fint oppi til slutt eller noe. Rør inn resten av ingrediensene til en fin slett masse(du kan sile av cannasmøret før du rører det inn). Stek i en smurt form(gjerne dryss litt finhakkede nøtter i formen for enklere å få ut kaken) på 25x30 cm. Stek så i ca 15 min på rundt 200 grader. La kaken hvile og del i pene stykker. 4x4 cm er fint synes jeg.

(Siden det nærmer seg sommer) Hasjokoladeis, gourmet versjon:
1 vaniljestang
2 dl melk
1,5 dl fløte
120g mørk god sjokolade
1,25 dl sukker
3 eggeplommer
3 dl fløte
100 g hakke sjokolade(biter i isen)
ja... rundt 4 g urt?? oppskriften skal holde til 4-6 pers så beregn selv

1,5 dl fløte+urt has i en kjele. Kok opp og la trekke en stund. Ha i melken og vaniljestangen(regner med at folk vet at man skraper ut vaniljestangen og kaster alt oppi kjelen) varm opp til kokepunktet. La dette trekke i ca 20 min.
Rør egg og sukker til eggedosis(den skal være skikkelig tykk og luftig, godt tips er å sette den på og ta seg en sigg og tenke litt på livet, når du kommer tilbake er den klar). Sil og rør melkemisken forsiktig inn i eggedosisen. Sil igjen over i en kjele. Rør rundt hele tiden mens du varmer opp til kokepunktet, viktig at den ikke koker, da blir det eggedosis(kan til nød reddes med å sile den en gang til). Den skal bli tykkere, emulosjon som det så fint heter. Avkjøl(ja, den skal bli kald..)
Pisk 3 dl fløte til krem. Sett i fryseren så den nesten begynner å fryse til is. vend så kremen og sjokoladebiter inn i eggemixen.
Sett herligheten i fryseren og rør om av og til. (hvert 10 min cirka.)
Ferdig.
Ja, det er litt jobb med denne. Men, shit den er god

Hasjokoladeis, enkel måte:
6 eggeplommer
1,25 dl sukker
2 dl fløte
4 dl melk
120g sjokolade
Ønsket menge med biter av noe slag.
urt

Eggeplommer og sukker piskes til eggedosis.
Fløte, melk sjokolade og urt varmes opp til kokepunktet og trekkes noen minutter. Sil av.
Rør eggedosisen inn i melkemiksen. Varm opp til den tykner(rør hele tiden). Avkjøl og vend inn noe digge biter av sjokolade eller whatever(peanøtter, sjokolade i forskjellige varianter, kjeksbiter, hva enn du synes er godt).
Frys og pisk av og til. Kan nevne at når du rører i isen mens den fryser så minsker du faren for at det dannes krystaller..
Har du en ismaskin på kjøkkenmaskinen din(mange har det uten at de vet det engang) så passer det ypperlig å kjøre is på den. Da får du fin, luftig og kremig is.

Vel. Det var alt jeg gidder i kveld. Hvis folk synes denne tråden er topp så kan jeg love det kommer mer. Har masse gode ting skrevet ned i bøker og i hodet.
Spørsmål besvares så godt jeg kan, og det finnes sikkert mange andre flinke folk på dette forumet. Bare å kjøre på.

Og husk: Cannabis egenr seg godt til andre ting enn søtsaker.
Skal prøve meg på noe pølser til uka, så det er håp for grillen til sommeren også

Love, Peace and Weed
Moret