View Single Post
Sitat av *pi Vis innlegg
Det er ingen som har sagt at ikke psykisk helse kan få konsekvenser på forskjellige arenaer. Det er snakk om hvorvidt tanker om selvmord gjør at du blir fratatt lappen, og til og med jobben. Det er direkte galt å påstå. Er du så ustabil at man anser deg som akutt farlig for deg selv og andre så mister du kanskje lappen, men da blir du forhåpentligvis også innlagt. Det blir du IKKE av å fortelle legen eller psykologen at du tenker på selvmord fra tid til annen og har gjort det i mange år. Selv om det helt sikkert finnes skrekkeksempler på folk som har blitt både innlagt, oppsagt og fratatt lappen på feil grunnlag, så det det overhodet ikke vanlig praksis.

Det er farlig å prøve å skremme folk fra å søke hjelp for sånne ting.
Vis hele sitatet...
Sent svar, fikk ikke med meg debatten som fulgte.

For å ta det siste først: Jeg har aldri forsøkt å skremme noen hverken til eller fra noe som helst.

Det eneste jeg forsøkte å få frem, var at å fortelle lege/psykolog om selvmordstanker kan få konsekvenser, også for førerrett for diverse førerkortklasser. That's it.

Fra Helsebiblioteket.no vedrørende førerrett og psykisk sykdom:
Helsekrav er ikke oppfylt ved psykisk lidelse eller svekkelse dersom liten sykdomsinnsikt, avvikende atferd, svikt i impulskontroll eller sviktende vurderings- og tilpasningsevne medfører trafikksikkerhetsrisiko.
Vis hele sitatet...
og
Det må utvises spesiell vaktsomhet hvis sjåføren blir vurdert som suicidal.
Vis hele sitatet...
Jeg føler vel egentlig sitatene taler for seg selv. Depresjon og avvikende atferd? Avvikende som i unormalt innesluttet, kortere lunte enn normalt, plutselig og tilsynelatende uforklarlig gråt etc? Check.
Sviktende impulskontroll? "Javel pasient, så de ble så frustrert at de slo i stykker speilet/skapet/veggen etc?" Check. Liten sykdomsinnsikt? Og så videre.

Med utgangspunkt i symptomkravene listet ovenfor, er det ikke vanskelig å se at man faktisk lett kan oppfylle disse, spesielt når det skal utvises særlig vaktsomhet dersom man vurderes som suicidal - som vel ikke er helt utenkelig dersom man uttrykker at man ikke lenger ønsker å leve?

Jeg presiserer igjen: Jeg sikter til hva som kan skje, og lege eller psykolog kan, og i gitte tilfeller skal, nekte førerrett, dersom du forteller om selvmordstanker i slik grad at du vurderes som suicidal.

At jeg påpeker dette er ingen skremmetaktikk fra min side, det er en saklig opplysning, så må folk selv handle ut fra det. Det er en oppfordring til å vekte hva man faktisk velger å si til behandler, hvordan man sier det, og hva man eventuelt velger å ikke fortelle om, på samme måte som du oppfordrer til å vurdere hva man vil si til lege f.eks. angående rusbruk. Intet mer, intet mindre.

Siden denne tråden egentlig døde ut for en stund siden ville jeg normalt ikke svart, men å vinkle det som at jeg forsøker å skremme folk fra å søke hjelp blir et for stort karakterdrap til at jeg vil la det henge i luften. Jeg vet ikke hvilket inntrykk du har av meg, men jeg er faktisk ikke pro sorg, lidelse og psykiske vansker. Jeg er derimot pro opplysning, så man kan møte livets realiteter på en så konstruktiv og selvhjelpende måte som mulig.

Ellers synes jeg både du og Myoxocephalus har en interessant og oppklarende dialog videre. Denne tråden er gammel, og jeg har ingen problemer med det du skriver videre, så jeg forventer ingen lengre respons vedrørende dette innlegget, bare for å ha sagt det.

Men når vi først er inne på det med karakter, så la meg få legge til at jeg synes du gjør en fantastisk jobb med å hjelpe folk som kommer til forumet med sine personlige utfordringer, med det som utvilsomt er et genuint engasjement. Jeg synes jeg ser brukernavnet ditt i hver eneste tråd som omhandler folks vanskeligheter, og svarene dine er alltid både gjennomtenkt og med en god dose empati. Du er virkelig en ressurs for forumet, og hvis man kan snakke om å faktisk gjøre en forskjell for folk, så kan jeg ikke tenke meg noen som oppfyller den rollen i større grad enn deg, så all ære til deg for det.
Sist endret av stranger; 4. januar 2021 kl. 20:00.