View Single Post
Sitat av Miss D. Meanour Vis innlegg
Dette var interessant å høre om, kanskje vi kan komme frem til en form for sikkerhetsoppsett rundt denslags trusselmodel?

Jeg tenker da at utgangspunktet her er at man sletter data på en slik måte at 1) det vanskelig kan bevises at man har slettet data i etterkant, og 2) det vil fremstå som en "naturlig" sletting, altså system-vedlikehold.

Da har man for eksempel CCleaner, som kan brukes til å slette søppelkurven, cache for nettlesere, registeroppføringer, og overskrive med null for ledig plass på harddisken (det som har blitt slettet).
Ved bruk av et slikt program kan man påberope seg at det jo bare har vært en helt naturlig system opprydning på rutine.

På toppen av det, kan man legge litt mental judo.
Eksempelvis, kryptere hele harddisken med Truecrypt som nevnt (Veracrypt er... vel. Jeg skal ikke leke guru.).
Da har man nemlig muligheten til å ta seg et pust i bakken, tenke seg litt om (eventuelt i cella med papir og blyant i noen uker), og man kan jo for eksempel også lage seg sine falske kundelister bare for å lede politiet på villspor.

Poenget mitt er hovedsakelig å holde mulighetene åpne, for da har man så mange flere valgmuligheter.
Og egentlig, er det noe som hindrer politiet i å holde folk i varetekt eller isolasjon, hvis de vil det? Det har jo vært et gjennomgående tema fra FN i alle tiår, at varetekt i Norge blir brukt som et utilbørlig pressmiddel og egentlig utgjør en form for tortur.

Hører gjerne ifra dere, hva dere mener er lure måter å omgås slike trusler.
Vis hele sitatet...
Nå må du ro ned deg ned. Vi har allerede konkludert og vist lenge at det ikke er forbudt å hverken slette data eller kryptere data. Og nei du for ingen varetekt fordi du nekter å oppgi krypteringsnøkkelen alene.

Noe som har en mye større betydning er hvor god du er til å prate for deg. Det er mange som har pratet seg til straff, politiet er gode til å lytte og lese ditt kroppsspråk. Og dette fungerer også motsatt, selv med beviser mot deg så kan man klare å prate seg fra straff.