View Single Post
Sitat av Tias Vis innlegg
Absolutt, det er ingen tvil om at intensjonen her var å slippe å betale skatt. Det er ingen krav til størrelsen på boutgiftene, så om foreldrene bare krevde 1500 av ham årlig så ville det trolig vært nok til å spare 140 000 kr årlig i skatt. Det kan vanskelig ses på som noe annet enn å utnytte systemet.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg vet ikke. Lover tolkes jo vanligvis i lys av intensjonen, og hvis utgiften var åpenbart konstruert for formålet og av bagatellmessig størrelse så tror jeg ikke det er så enkelt. For å sette det på spissen, hvis han hadde betalt én krone, tror du det ville ha blitt regnet som en gyldig, reell boutgift? Det tror ikke jeg. Jeg vet ikke hva han hadde avtalt å betale, men det var mye mindre enn skatteutgiften, og det var en avtale konstruert utelukkende for å slippe skatt. Ikke en utgift han hadde, men en han laget seg. Jeg, med mitt lekmannshode, ville sagt at det er svindel. Jeg påstår ikke at det var ulovlig, men jeg sier at det ikke er åpenbart lovlig. Så betalte han jo heller ikke, og selv om han trodde det ikke spilte noen rolle så har han jo gitt feil opplysninger til skatteetaten.
Sist endret av *pi; 31. oktober 2021 kl. 20:52.