View Single Post
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
La meg omformulere. Siden det åpenbart ikke er i politiets interesse å implementere endringen, hvordan ser du for deg at en politisk prosess skal tvinge det frem? Maktmiddelpolitikk er skrallebasert - det går bare én vei. Noen ganger får de nye verktøy fort, andree ganger må de bitche og gnåle mer. Men de mister aldri noe av betydning, eller underlegges begrensninger de ikke trivielt kan sno seg unna.


Dersom vi er på fantasistadiet og bare spekulerer i hva som hadde vært kult, rimelig og rettferdig, så har jeg en lang ønskeliste! Jeg ser for eksempel for meg at vi burde kastrere mulighetene for å frata folk fører- og våpenkort gjennom administratrive vedtak, fullstendig skrote hele DNA-registeret, og gi alle som har blitt utsatt for skjult overvåkning automatisk innsyn i egen sak når den er avslutta - samt få opplyst hvilke segmenter av den som fortsatt er rødstempla på grunn av pågående etterforskning mot andre og en tidsramme med rimelige maksimalgrenser for når innsyn vil bli gitt. Videre ser jeg for meg totalforbud mot løgn, videoopptak av alle avhør og at disse utleveres til avhørte i etterkant, meget klare sperrer mot formålsutglidning av alle verktøy de har, et regime der politiet er like tilbakeholdne med å delta i samfunnsdebatten som det dommere er, og jeg skulle gjerne hatt en mulighet til å få spesialenheten for politisaker til å ilegge små sanksjoner for små overtredelser fra politiets side. Hvis vi kan tillate oss å leke med slike tanker, så er jeg enig i at det hadde vært ganske digg om de var mer åpne om hvilke regler de spilte etter og hvilke rettigheter du som anholdt hadde.


Sannsynligheten for at politiet lar seg finne i å bli vingeklippet eller underlagt restriksjoner av de folkevalgte er imidlertid ganske eksakt lol. Sannsynligheten for at de folkevalgte noensinne kommer til å gjøre et seriøst forsøk på å få det til er enda mindre.
Vis hele sitatet...

Faen du er gær'n ass. Det der er jo helt sci fi. Et politi som hjelper oss og ønsker å opptre ryddig og i tråd med både lover og intensjonene til lovene. Det ligger opptakten til en hel bok her i det du sier Myoxo, sikkert en triologi også. En litt sci fi "virkelighets" roman, hvordan verden hadde blitt om politiet faktisk også forholdt seg til reglene uten å stadig tøye dem eller bevist bryte dem eller snu hodet vekk når kolleger bryter loven.