View Single Post
(1/2)

Hei folkens!

Hadde satt stor pris på hjelp til identifisering av disse soppene! Jeg har allerede forkastet hele ark C + F6-8, men jeg er også veldig interessert i å vite hva disse kan være, så jeg laster opp bildene likevel!

Har ikke så mye erfaring med å plukke flein, og da jeg plukket dem trodde jeg ikke at noen av dem var flein... blant annet var alle stilkene stort sett helt rette, skivene var ikke så lette å se gjennom hatten, mange av hattene var mye flatere og/eller mer avrundede enn forventet (A1, A5-6, G5, G8, B5), og ofte var ikke spissene veldig distinkte. Soppene var veldig slimete, noe jeg ikke kunne huske fra forrige gang, men det er mange år siden, og jeg tror jeg plukket dem litt senere på høsten og i en litt tørrere periode - skal de være ganske slimete når de er nyvokste?

Jeg følte også at forrige gang jeg plukket flein, så matchet de bildene fra den store fleinsopptråden (og Google generelt) mye bedre. Men så kom jeg hjem, soppene tørket litt mens jeg sorterte dem, og det var likevel tegn til at mange av dem kunne være flein. Noen hadde misfarging nederst på hatten (A3, A7-8, B2-4, B7-8, D6-7) eller mørke sporer på stilken, og jeg gjorde et par avtrykk av hattene mot papiret (B2, B5, F5), og avtrykkene så rimelig lillaaktige ut, selv om det er vanskelig å se på bildene. Mange av soppene hadde dessuten distinkte fargeforskjeller i kjøttet som minner om den gjennomsiktige spissen på en typisk flein. A2 og B1 er de beste eksemplene, men omtrent alle soppene har dem, selv om noen ser ganske rare ut, slik som A6, G1, G5, B5, B7-8.

Ellers har jeg ingen erfaring med hvordan soppene ser ut i overgangsfasen mellom fersk og gammel... Noen sopper var i ferd med å miste den slimete hinnen ytterst (A1-2), og på D2 prøvde jeg å skrelle vekk det slimete ytterlaget på venstre side. Dette lot seg gjøre ganske lett, og innerlaget var tørrere og mer læraktig.

Alle soppene er plukket på en sæter der det er kuer om sommeren, og etter noen dager med mye regn og litt kaldere temperaturer om nettene. Det var her jeg plukket flein forrige gang, så jeg vet at de finnes i området, men som sagt var jeg sikrere den gang fordi soppene var mer typiske. Bortsett fra C1-8 og F6-8 så er jeg nesten helst sikker på at alle soppene er samme art, men spørsmålet er om det er flein? Og hvis det er flein, så har alle soppene, bortsett fra A1-4, ligget i samme boks. Er de likevel spiselige?

P.S.: Jeg sleit forresten veldig med fargen på lyset da jeg tok bildene, beklager det! Mottar gjerne tips om det er mulig å unngå gulskjæret fra lampene, men å gå ut er ikke mulig pga. naboer!

De aller siste bildene er tatt etter noen minutters tørking i ovnen - jeg synes mange av dem er på vei til å ligne tørket flein slik jeg har sett dem før, eller er det bare ønsketenkning?